'Kaat & Co' is eerste docufictiereeks op Vlaamse televisie

ANTWERPEN (tijd) - Met de fictieserie 'Kaat & Co' tast TV1 vanaf zondagavond de grenzen van het realitygenre verder af. 'Kaat & Co', een verhaal over relaties, familiebanden en jongeren, wordt de eerste reality-televisiereeks die met fictie-elementen is vermengd. De acteurs improviseren binnen de lijnen van een voor hen onbekend scenario. 'Er wordt voortdurend geacteerd op de grens tussen fictie en non-fictie', stelt Norbert Kaart, een van de bedenkers van 'Kaat & Co' en zelf freelance acteur.

In 'Kaat en Co' maakt de kijker kennis met de 22-jarige filosofiestudente Kaat Cremer en haar vader Patrick, die een eigen reclamebureau heeft. In de eerste aflevering trekken de gescheiden vader en zijn dochter in bij Veronique, de nieuwe vriendin van Patrick, en haar zoon Sam. Beiden wonen in een loft aan de Turnhoutsebaan in Borgerhout. In en rond de loft beleven de personages van 'Kaat en Co' de gewone dingen des levens: verliefdheden, ruzies, moeizame relaties, puberkwalen, enzovoort.

'Kaat en Co' is een vernieuwend genre dat nog nooit op de Vlaamse televisie is vertoond', meent Norbert Kaart, de acteurscoach van de serie. 'Er bestaat een scenario in grote lijnen, maar dat mogen de acteurs onder geen beding inkijken. In het script staan ook geen uitgeschreven dialogen. De acteurs hebben enkel een logboek gekregen over hun personage. Daarin staat hun volledige levenswandel, beginnende met de naam van het ziekenhuis waarin ze zijn geboren.'

De acteurs krijgen enkel informatie over hun eigen leven. 'Vlak voor iedere scène wordt elke acteur afzonderlijk gebrieft over wat zijn personage te wachten staat. Wat de ander gaat doen, weet hij niet.' Het camerateam is evenmin op de hoogte van het verloop van het verhaal. Van belichting en make-up is geen sprake. Om het realiteitsgehalte van de serie te verhogen, wordt de camera vanop de schouder bediend.

Norbert Kaart vond zijn inspiratie voor 'Kaat & Co' in de films van John Casavetes en de prent 'Festen' van de Deense cineast Thomas Vinterberg. Eerst was hij van plan een tv-programma te maken met nog onbekende acteurs, dicht bij de realiteit, met een pure manier van spelen. Hij wilde een groep jongeren laten zien die zichzelf filmden in hun dagelijkse problemen. Samen met Kris Gaens en Erik Van Berendoncks van het productiehuis Sputnik TV schreef hij het verhaal van 'Kaat & Co'.

De cast van 'Kaat & Co' telt geen bekende televisieacteurs. Erik Van Berendoncks, producent bij Sputnik TV: 'We hebben bewust voor onbekende gezichten gekozen. De reeks moet bij de kijker de vraag oproepen: 'Is dit echt?' Met bekende acteurs als Jaak Van Assche en Nolle Versyp zouden we vrij snel in het format van de doorsnee soap belanden. En dat is 'Kaat & Co' zeker niet. We nemen misschien een risico, maar als het verhaal de kijker aanspreekt, blijft hij zeker kijken. Mensen worden in de eerste plaats geboeid door een goed verhaal en goede acteurs.'

De keuze van de makers voor een nieuw samengesteld gezin in een stedelijke omgeving is niet toevallig. 'Je ziet in de doorsnee fictiereeks te weinig gezinnen uit de middenklasse', vindt Van Berendoncks. 'Door mensen uit zo'n milieu op te voeren, kunnen we ook maatschappelijke thema's opvoeren die tot dusver nog niet in fictiereeksen aan bod kwamen.'

In de loft van het samengestelde gezin wordt in alle openheid over de meest uiteenlopende onderwerpen gesproken. 'Kaat & Co' gaat geen enkel taboe uit de weg, wat vaak grensverleggende televisie oplevert. 'De acteurs durven hun innerlijke gevoelswereld volledig te tonen. Door de grootstedelijke setting krijgt de serie ook een eigentijds karakter. Als Kaat met haar vriendinnen op de Meir in Antwerpen gaat winkelen, kan het verhaal een onverwachte wending nemen. Het is dan aan de acteurs om daar op een authentieke manier op in te spelen. Waar de traditionele docusoap stopt, gaat 'Kaat & Co' net een stapje verder.'

Aangezien de acteurs in de huid van een personage kruipen, kunnen ze zich in al hun facetten aan de kijker tonen. Norbert Kaart: 'Er bestaan geen remmingen. De acteurs mogen zich volledig laten gaan, omdat ze toch 'maar' in een rolletje zitten. Waren ze echte personen geweest, dan zouden bepaalde emotionele uitingen ronduit gênant overkomen op de televisie. In dit format kan dat wél.'

Dat maakt van docufictie een veeleisend genre voor de acteurs. 'Niet iedereen kan improviseren in een fictieomgeving', zegt Kaart. 'Het vergt heel wat concentratie om op het geschikte moment op een verrassende situatie te reageren. Improviseren is ook een les in de nederigheid, want de drang om mekaar de loef af te steken is groot bij acteurs. Dat zie je vaak in het improvisatietheater.'

In 'Kaat & Co' krijgen de personages soms een microfoon onder de neus geduwd om sommige scènes aan de kijker te verduidelijken. 'We nemen graag een kijkje in het hoofd van het personage', legt Van Berendoncks uit. 'Wat het personage in de context van 'Kaat & Co' niet altijd kwijt wil, kan hij aan de toeschouwer vertellen. Zo ontstaat een vertrouwensrelatie tussen de reporter en het personage. Het is zoals in het echte leven: sommige mensen vertrouwen hun diepste zielenroerselen nu eenmaal liever toe aan volslagen onbekenden.'

'Kaat & Co', zondag 21 maart om 19.45u. op TV1 .

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud