Jongerenzender JIM bekroond voor vormgeving

(tijd) - Het Duitse Eyes and Ears heeft de Vlaamse jongerenzender JIM bekroond voor zijn vormgeving en communicatie. De jury prijst het volledige communicatieconcept van JIM, dat werd uitgewerkt door Seven Productions. 'Een geslaagde look geeft de kijker een goed gevoel', zegt Sven Mastbooms, de creatieve directeur van Seven Productions.

De Duitse vereniging Eyes & Ears beloont jaarlijks de beste Europese inzendingen van audiovisuele media op het vlak communicatie met een award. De vereniging prees dit jaar zowel de impact van de JIM-zenderlook als de website en de reclamecampagnes van de jongerenzender. De jury was vooral te spreken over de goed uitgewerkte en weldoordachte combinatie van visuals, kleuren en geluid.

'Al van bij de opstart van JIM proberen we de ziel en het karakter van de zender op een duidelijke en coherente manier uit te werken, en die aanpak werpt nu zijn vruchten af', zegt Sven Mastbooms van Seven Productions. 'Vorig jaar waren we ook al genomineerd voor de zenderlook van JIM, en wonnen we een award voor de campagne rond het tweejarige bestaan van de zender.'

De prijs die Seven Productions dit jaar in ontvangst mocht nemen, prijst het volledige JIM-concept. 'Deze keer werd de hele communicatie rond de zender gelauwerd, en daarom zijn we ook zo tevreden. Het is uitzonderlijk dat één enkel bedrijf alles doet, van de website en de programma-intro's tot de look van de promotiewagens en zelfs de aankleding van een JIM-kusttram. En in alles wat we doen, zit het JIM-gevoel verwerkt.'

Michael Dujardin, de directeur van JIM, vind het opvallend dat de huisstijl van zijn station zich kan meten met grote kleppers als MTV, RTL en Arte. 'De mensen van Seven Productions hebben altijd geprobeerd een look uit te werken die anders is dandie van de anderen, en daar zijn ze van meet af aan in geslaagd. Kijkers herkennen het onderliggende geheel als ze naar JIM kijken, en dat was ook de bedoeling. Het feit dat Seven Productions nu Europese erkenning geniet, is de kroon op het werk.'

De vormgeving en de communicatie van een televisiestation zijn erg belangrijk voor het karakter en voor de stijl van de zender. 'De look is de lijm of de cement die alles bij elkaar moet houden', zegt Mastbooms. 'Alle Vlaamse zenders trachten hun identiteit door middel van de vormgeving te benadrukken. Zoals elke zender op zoek is naar een look waar de kijker zich mee kan identificeren.'

Volgens Mastbooms ligt de kwaliteit van de omkadering rond de Vlaamse televisiestations erg hoog. 'Elke Europees land heeft een eigen stijl. Maar het moet gezegd dat de Vlaamse zenders hun identiteit goed weten over te brengen op de kijker. Nu mag het belang van de look natuurlijk niet worden overschat, want een zender zonder inhoud die er prima uitziet, blijft een lege doos. Eigenlijk komt het er op neer dat een goede omkadering in de eerste plaats herkenbaar moet zijn. In het beste geval geeft ze de kijker ook nog een goed gevoel.'

De strategie achter de aankleding van JIM was eenvoudig. Het lokale karakter van de zender moest op een humoristische en optimistische manier in beeld komen. 'We proberen overal een 'carpe diem'-gevoel in te verwerken', zegt Mastbooms. 'Bovendien werken we in onze reclamecampagnes steeds met de gezichten van JIM, om de band met het lokale te benadrukken. Ook de humor met een knipoog komt terug in al onze communicatie-uitingen, en vooral dat aspect wordt door jong en oud gesmaakt. De slogan 'You look great' bijvoorbeeld, brengt een brokje levensvreugde over bij de kijker, en dat werkt.'

De allesomvattende strategie en de consequente lijn van het JIM-concept zijn volgens Mastbooms de sleutels van het succes.

'Klassieke reclamebureaus richten zich vaak alleen op de reclame zelf, terwijl designbureaus alleen oog hebben voor de look. Wij proberen steeds die twee elementen te combineren. Seven Productions vertrekt altijd vanuit een weloverwogen strategie. Pas in laatste instantie richten we ons op de productie zelf. Alles gebeurt steeds in eigen huis, waardoor we onze klanten een totaalpakket kunnen aanbieden, en onze lijn steeds kunnen doortrekken. Internationaal zie ik die symbiose tussen productiehuis, reclame- en designbureau steeds vaker de kop opsteken, maar in België zijn we vooralsnog een uitzondering.'

De veronderstelling dat de meest vooruitstrevende marketingcampagnes ook de meest efficiënte zijn, is achterhaald. Mastbooms: 'De grenzen tussen reclamebureaus en productiehuizen vervagen. Een geslaagde reclamespot is niet langer voldoende. Adverteerders moeten vandaag een totaalconcept verkopen en een evenement op poten zetten. Dat is wat we met JIM hebben willen doen, en daarom vallen we op.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud