Zomerfilmseizoen leverde recordopbrengst aan ticketverkoop op in VS

(belga) - Het afgelopen filmseizoen in de Verenigde Staten heeft een recordbedrag aan entreegeld in het laatje gebracht. De geplande blockbusters deden hun naam weer alle eer aan. Verrassend is wel dat ook de kleinschalige komedie "My Big Fat Greek Wedding" de kassa luid deed rinkelen. Enkel "Signs" van Mel Gibson deed het beter.

Tussen Memorial Day (einde mei) en Labour Day (afgelopen maandag), het officiële begin en einde van het zomerseizoen, werd aan de Amerikaanse kassa's voor 3,15 miljard dollar aan filmtickets verkocht. Dat is een stijging met 90 miljoen dollar in vergelijking met de zomer van 2001, die het vorige record op zijn naam had staan.

Dat betekent evenwel niet dat er dit jaar meer bioscoopbezoeken werden gebracht in de Verenigde Staten. De verhoogde opbrengst is het gevolg van een stijging van de tickets, die tussen de 6 en 11 dollar kosten. Net als in 2001 werd afgelopen zomer iets minder dan 542 miljoen keer een cinemabezoek gebracht.

Het nieuwe record kan nauwelijks een verrassing worden genoemd. Met actiefilms als "Spiderman" en "Star Wars: Attack of the Clones" en komische films als "Austin Powers: Goldmember" en "Men in Black 2" waren alle ingrediënten aanwezig om de Amerikaanse kijker naar de zalen te lokken.

Een film die niet in het klassieke rijtje past, maar niettemin de tweede grootste opbrengst van de afgelopen zomer genereerde, is "My Big Fat Greek Wedding". De prent, die nog niet in Belgische zalen te zien is, werd gedraaid met een budget van -naar Hollywoodnormen- amper vijf miljoen dollar. En hoewel de film wars is van special effects en in plaats van over supermensen en actiehelden, gewone mensen in de hoofdrol heeft, bracht hij intussen al meer dan 100 miljoen dollar op.

Het succes van de film kwam er niet vanaf 'Day One', zoals meestal het geval is met kaskrakers. "My Big ..." kwam vanaf april in rotatie en moest het vooral hebben van mond-tot-mond-reclame. Pas later merkten recensenten het bestaan van de prent op en ging de bal aan het rollen. Uiteindelijk deed enkel "Signs", die eveneens nog niet in ons land te zien is, het deze zomer beter aan de kassa's.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud