De-Lovely

Met Kevin Kline, Ashley Judd, Jonathan Pryce, Kevin McNally, Sandra Nelson, Allan Corduner, Peter Polycarpou, Keith Allen, Kevin McKidd, Richard Dillane

tijd) Het gebeurt niet vaak dat filmmakers uit Hollywood voluit kritiek durven geven op elkaar, dus op zich is het wel een verrassing om een regisseur als Irwin Winkler (een man met snel vergeten rommel als 'The Net', 'At First Sight' en 'My Life as a House' op zijn geweten) te zien uithalen naar Cary Grant. Op een bepaald moment zit hoofdacteur Kevin Kline namelijk te kijken naar de ontknoping van 'Night and Day', de sentimentele biografie van de Amerikaanse liedjesschrijver Cole Porter, met Grant in de hoofdrol.

De grap is dat Kline in 'De-Lovely' zelf ook Cole Porter speelt en schalks opmerkt: 'Als ik die film kan overleven, dan kan ik me overal doorheen slaan.' Zijn commentaar klopt in die zin dat Porters songs te tijdloos zijn om door een sfeer- en inspiratieloze mislukking als 'De-Lovely' aangetast te worden. Porter was zo'n beetje de popster van zijn tijd, een man die zich niets aantrok van de sociale en morele regels en wetten en zich helemaal wijdde aan zijn passies. Vandaar ook songs als 'Let's Do It, Let's Fall in Love', 'Anything Goes' en 'Let's Misbehave', populaire deuntjes met teksten vol ondeugende knipoogjes.

Porters grote muze mag dan wel zijn echtgenote Linda Lee zijn geweest, de man at graag van beide walletjes en stak die dubbele voorliefde niet onder stoelen of banken. Winkler zal er waarschijnlijk trots op zijn dat hij (in tegenstelling tot 'Night and Day') die homoseksualiteit niet links laat liggen, maar het feit dat 'De-Lovely' daar zo'n punt van maakt, zegt eigenlijk genoeg.

Een film over Cole Porter zou moeten sprankelen en swingen als 's mans songs, en Winklers botte biopic komt geen enkel moment in die buurt. Het script dat Scorsese-habitué Jay Cocks verzon, laat Porter aan het eind van zijn leven terugblikken in het gezelschap van de Engel des Doods, waarbij scènes uit die 73 jaar opgevoerd worden als musical. Kevin Kline levert heel wat werk, maar zijn dartele vertolking gaat verloren in een film zonder pit of ritme.

RN

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud