Paycheck

Met Ben Affleck, Aaron Eckhart, Uma Thurman, Paul Giamatti, Colm Feore, Joe Morton,Michael C. Hall

(tijd) 'Gebaseerd op een verhaal van Philip K. Dick.' Het klinkt heel mooi als je dat op je affiche kan zetten, maar veel filmmakers verliezen in hun haast om Dicks paranoïde hightech-wereld op het scherm te brengen uit het oog dat de man in zijn leven vooral korte verhalen schreef, en dat je dus maar beter je best kan doen als je die tot volledige langspeelfilms wil uitrekken.

Wie erop vertrouwt dat Dicks fascinerende ideeën volstaan om anderhalf uur cinema te vullen, komt namelijk terecht bij 'Paycheck', een halfbakken thriller die bezwijkt onder zijn eigen gewicht. Je zou denken dat een regisseur als John Woo beter zou moeten weten, maar op de keper beschouwd, blonken de films van de 57-jarige Hongkong-grootmeester maar zelden uit door hun uitgekiende plots. In het verleden wist Woo dat goed te maken met een unieke stijl die zo overdonderend was dat de schoonheidsfouten niet opvielen. 'Paycheck' moest echter een sobere thriller à la Hitchcock worden, ingetogen gefilmd en met veel aandacht voor suspens en karakter

Daar komt dus pijnlijk weinig van in huis. Ben Affleck doet zijn best als de industriële spion die na elke opdracht zijn geheugen laat wissen en plots het slachtoffer wordt van een bizarre samenzwering, maar de acteur heeft niet de présence om een wankele film overeind te houden, ook al wordt hij bijgestaan door karakterspelers als Aaron Eckhart en Paul Giamatti. Over de hallucinant slechte prestatie van Uma Thurman kunnen we maar beter helemaal zwijgen, al stelt haar personage zo weinig voor dat er waarschijnlijk toch niks anders mee aan te vangen viel.

Nee, de mensen met de 'Paycheck'-boter op het hoofd zijn onmiskenbaar scenarist Dean Georgaris en John Woo zelf. De eerste omdat hij zich ervan af heeft gemaakt met een banale actiethriller, de tweede omdat hij het lef niet had om dat zwakke script terug naar af te sturen. RN

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud