Impressionante beeldhouwwerken in Le Grand Hornu

(tijd) - Anish Kapoor, de Britse beeldhouwer van Indiase origine, is te gast in het MAC's in het Waalse Hornu met een remake van het werk uit de turbinehal van Tate Modern, nog een andere grote installatie en een hele reeks gouaches die het merendeel van de museumruimte vullen. Kapoor is internationaal een van de bekendste hedendaagse kunstenaars. Zijn werk op papier blijkt minder overtuigend dan zijn ruimtelijk werk.

De gigantische turbinehal in het Londense museum Tate Modern heeft met zijn 'Unilever Series' al een aardige reputatie opgebouwd. De reusachtige spinnen van Louise Bourgeois en een artificiële zon van Olafur Eliasson waren grote publiekstrekkers. Ook de ruimtevullende installatie 'Marsyas' van Anish Kapoor trok veel volk. Voor zijn tentoonstelling in het Musée d'Art Contemporaine (MAC's), op de oude mijnsite van Le Grand Hornu, creëerde Kapoor er een nieuwe versie van, 'Melancholia'. De rode huid in pvc werd vervangen door een witte en één onderdeel werd gesupprimeerd. De installatie lijkt hier alleszins beter te functioneren dan in Londen.

We zien opnieuw een lange, uitgerekte vorm die naar het midden toe versmalt, zoals twee in elkaar overlopende trechters. De ene 'trechtermond' is vierkant, de ander rond. Daartussen is een witte huid gespannen. 'Melancholia' is dwars in de ruimte neergezet, waardoor de grote rechthoekige ruimte in verschillende delen wordt onderverdeeld. De installatie maakt meer indruk dan in Londen. De turbinehal in Tate Modern is zo'n immense ruimte dat elk werk dat indruk wil maken met massa en body bij een goede poging blijft steken. In Le Grand Hornu lukt dat wel. 'Melancholia' verdeelt de ruimte in volle en holle volumes en in statische en dynamische bewegingen op een soms bijna dramatische manier.

Het is dan ook jammer dat deze suspens zijn spanningskracht verliest in de volgende ruimtes die bezaaid zijn met reeksen gouaches. In deze werken op papier worden kleurvlakken gegroepeerd rond rechthoekige, cirkel- en ellipsvormige figuren. De kleuren lopen in elkaar over, waardoor meestal een wazige zone ontstaat waarop het oog niet kan scherp stellen. Men bekijkt die reeksen best vanop afstand om de beweging van de kleuren en vormen goed te kunnen zien. De gouaches zijn niet slecht, maar er zes volle zalen mee vullen, is van het goede te veel. Kapoor is geen meeslepende colorist zoals Barnett Newman. Het lijkt er soms te sterk op dat het specifieke intimistische profiel van de directeur van het MAC's, Laurent Busine, omslaat in een vorm van pseudo-mystiek.

De meubelen worden gered door de laatste installatie, 'My Red Home Land'. Het is weerom een groot werk dat bestaat uit een cirkel van 12 meter diameter waarin een stalen arm, nauwelijks merkbaar bewegend, 25 ton roodgekleurd machinevet voortbeweegt. Het resultaat lijkt op een blow-up van een pottenbakkersschijf, waar zich aan de randen restmateriaal heeft opgestapeld. Het is een werk dat indruk wil maken door zijn schaal, kleur, materie en beweging, maar toch nooit die grote 'metafysische' doelstelling van Kapoor kan bereiken. Daarvoor is ook dit werk te weinig substantieel en te makkelijk mystiek.

'Melancholia' nog tot 6 maart in het 'MAC's', Site van Le Grand Hornu, Rue Sainte Louise, 7301 Hornu (bij Bergen). Elke dag open van 10 tot 18u. Gesloten op maandag. Inlichtingen: 065/65.21.21, www.mac's.be

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud