Advertentie

Interieur 04 wil groot publiek warm maken voor design

(tijd) - De tweejaarlijkse woon- en designbeurs Interieur in Kortrijk vaart dit jaar onder een nieuwe artistieke directeur. Farida O'Seery nam de plaats in van Max Borka en zorgde meteen voor een andere stijl. Vrouwelijker, in elk geval wat de uitgenodigde designers betreft, en meer op het publiek gericht. 'Design voor iedereen' is het motto.

Design hoeft niet elitair en duur te zijn, is de leuze van Interieur 04. De internationale biënnale voor wooncreativiteit biedt voor de 19de maal een overzicht van het nieuwste bij binnenhuisinrichting. Het initiatief houdt het midden tussen een beurs en een tentoonstelling. De nieuwe artistieke directeur Farida O'Seery - voordien freelance journaliste met als specialiteit wonen, architectuur en design - koos als motto 'Design voor iedereen'. 'Design evolueerde van een statusobject dat altijd een beetje het eigendom bleef van een ongrijpbare glamoureuze maker-designer, naar een ding dat helemaal ten dienste staat van zijn eigenaar, de consument', meent O'Seery. Een evolutie van geveldesign naar buikdesign, noemt ze het.

'De boodschap die we willen meegeven, is dat design meer is dan een duur meubel van een bepaald merk. Zowat alles rondom ons wordt vormgegeven: kleren, huizen, auto's, landschappen, dat is allemaal design. Ik zie het heel breed, en daar sta ik niet alleen in, de meeste designwatchers en critici zien het ook zo. Het wordt tijd om ook met Interieur deze evolutie bij te benen.'

'Designmeubels bestaan intussen ook in verschillende kwaliteiten, merken en prijsklasses', zegt O'Seery nog. 'Daarmee pleit ik niet voor puur goedkope design, maar wil ik wel de mensen hun ogen openen: iedereen heeft wel een design-element in huis, of dat nu een Tupperware-pot is, een tv-meubel of hifi-toestel of een eigentijdse kast.'

In plaats van één eregast koos O'Seery voor een duo: de Britse designer James Irvine en de Finse zakenvrouw Kirsti Paakkanen, die aan de leiding staat van het textiel- en kledingbedrijf Marimekko. Samen zetten zij de tentoonstelling 'Design Anatomy' op. Daarvoor kozen ze 14 designobjecten, van een klein asbakje tot een enorme motorfiets van Ducati, en zetten naast die producten zelf ook alle onderdelen ervan op een rijtje. 'Dat geeft een verrassend resultaat', aldus O'Seery, 'waarmee we hopen verwondering op te wekken.'

'Ik heb het echte leven geïmiteerd', zegt ze over haar keuze voor twee eregasten. 'Een designer werkt altijd samen met een fabrikant, om wat hij of zij ontwerpt ook geproduceerd te krijgen. Door te kiezen voor Paakkanen, die het designbedrijf Marimekko eind jaren 80 gered heeft van de ondergang, wil ik bovendien tonen dat je een designbedrijf waar het slecht mee gaat dankzij gezond boerenverstand weer in de juiste richting krijgt.'

Irvine past bovendien in de 'design voor iedereen'-gedachte, in die zin dat hij zowel tekende voor een high-browmerk als B&B Italia als voor Ikea.

Een tweede groot project, 'Scenes from Home', laat zes vrouwen uit de wereld van design en (interieur)architectuur hun interpretatie maken van vernieuwing in design. Ze kregen de opdracht om elk in een van de Xpo-hallen een ruimte in te richten, een 'scene from home'. 'Er wordt zoveel gepraat over nieuwe materialen', zegt O'Seery, 'maar intussen weten mensen niet dat ze die al lang aan het gebruiken zijn, via hun Tupperware-pot bijvoorbeeld. Ik heb zes mensen gevraagd een eigen interpretatie te geven van die materialen, maar in een installatie die zeer huiselijk en vertrouwd overkomt. Mensen moeten ernaar gaan kijken en zeggen: 'Is dat design, dat kennen we'.'

De zes vrouwen die daarvoor aangezocht werden, zijn de Belgische interieurarchitectes Claire Bataille en Kathleen van Zandweghe, de Nederlandse Evelyne Merkx, de Spaanse designsters Agatha Ruiz de la Prada (oorspronkelijk een modeontwerpster) en Patricia Urquiola, en tot slot ook Kimiko Yoshida, een Japanse conceptueel kunstenares die in Parijs woont en een jaar art director is bij het Belgische luxelederwarenbedrijf Delvaux.

Zij interpreteerden de opdracht elk op hun eigen manier. Bij sommigen werd het echt een soort kamer, waar het publiek tot rust kan komen; Kimiko maakte eerder een soort kunstinstallatie, en Urquiola creëerde met Eliane Gerotto een uitvergroting van een schemerlamp die ze samen voor Fascarini ontwierpen. 'Die diversiteit is net interessant', meent O'Seery.

Ook jong talent komt, voor de tweede maal, aan bod op Interieur. Dit keer vindt die 'Youngdesignersfair' niet op een aparte locatie in de Kortrijkse binnenstad plaats, maar wordt ze geïntegreerd in de beurs zelf.

Van 15 tot 24 oktober in de Xpohallen van Kortrijk. Inlichtingen: www.interieur.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud