'Visionair België' opent deuren

(belga) - Het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel opent vrijdag de deuren voor de tentoonstelling 'Visionair België. C'est arrivé près de chez nous' van wijlen Harald Szeemann. Het is geen traditionele tentoonstelling; de curator wil vooral trachten de geest van ons land te vatten.

Normaal had de tentoonstelling twee weken geleden al uit de startblokken moeten schieten, maar door de aanslepende ziekte van Szeeman, die aan kanker leed en op vrijdag 18 februari overleed, werd de opening uitgesteld.

'Visionair België' is het sluitstuk van Szeemanns zogenaamde 'visionaire' trilogie, die in 1991 startte in Zwitserland, gevolgd door Oostenrijk in 1998. Voor het Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) paste het derde luik perfect in de vieringen van 175 jaar België en 25 jaar federalisme in 2005.

De tentoonstelling, verspreid over 26 zalen, bevat 500 kunstwerken en documenten, die 175 jaar geschiedenis, kunst en cultuur van ons land weerspiegelen. De curator stippelde een thematisch en atypisch parcours uit, waarin hij een onconventionele blik gunt op het Belgische verleden.

De nadruk van 'Visionair België' ligt op beeldende kunst, aangevuld met werken van uitvinders, architecten, filmmakers, dichters, schrijvers, avonturiers, grote utopisten, revolutionairen en zelfs politici, op voorwaarde dat ze 'visionair' zijn/waren.

Szeemann had daarbij een voorkeur voor 'vrije, tegendraadse, ontredderde en eigenaardige geesten'. De grote artiesten uit de Belgische kunst ontbreken niet: Ensor, Permeke, Delvaux, Magritte, Spilliaert, Rops, Broodthaers, Meunier en Khnopff. Ook hedendaags kunstenaars verdienden Szeemanns aandacht: Luc Tuymans, Wim Delvoye, Jacques Charlier, Panamarenko, Jan Fabre en Johan Muyle.

Ook het werk van architecten (Victor Horta en Luc Deleu), schrijvers (Hugo Claus en Michel de Ghelderode) en cineasten (André Delvaux en Léo Kupper) komt aan bod. De Zwitser gaf ook ruimte aan kunstenaars die niet genoegzaam bekend zijn, maar waarvan de werken het specifieke karakter van ons land uitdrukken. Verder zijn er ook kunstwerken die speciaal voor 'Visionair België' werden ontworpen, zoals de nieuwe, verticale cloaca van Delvoye, een aangepaste installatie over de kolonisatie van Georges Adéagbo en de nieuwe installatie van Belgische mist van Ann Veronica Janssens.

De ondertitel 'C'est arrivé près de chez nous' verwijst naar de legendarische film 'C'est arrivé près de chez vous' van Benoît Poelvoorde en Rémy Belvaux uit 1992, over een Belgische beroepsmoordenaar annex kleine zelfstandige. De film, die nationaal en internationaal goede kritieken kreeg onder de titel 'Man bites Dog', was reality-tv op zijn grauwst. "De ondertitel toont aan dat dit uitzonderlijke portret van België niet losstaat van de sociale, economische en dagelijkse realiteit", zegt Paul Dujardin van Bozar.

'Visionair België. C'est arrivé près de chez nous', van 4 maart tot 15 mei in het Paleis voor Schone Kunsten (Bozar), Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel. Tickets: 9 euro. Alle bijkomende informatie: www.175-25.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud