Het succes van Scala: een toevallig masterplan

(tijd) - Het meisjeskoor Scala van Steven en Stijn Kolachny neemt een hoge vlucht. Van het album 'Respire' zijn in Frankrijk drie weken na de release al 50.000 exemplaren verkocht en de cover van Rammstein heeft nu ook de poort naar Duitsland opengebeukt. Er lopen zelfs gesprekken met platenfirma's om ook in Groot-Brittannië en de VS voet aan wal te zetten. Hoe uitgekiend zijn de plannen van de gebroeders Kolachny om de wereld te veroveren?

Scala reist in maart volgend jaar naar Japan om op de opening van de wereldtentoonstelling van Aichi te spelen. Op dat concert volgen nog twee shows. Verder is er de Japanse release van 'Dream On' én er is een bonus-cd in de maak met Japanse pop- en rocksongs. Japan is na Frankrijk en Duitsland het derde buitenland dat in zwijm valt voor het meisjeskoor van de gebroeders Kolachny. Op voorspraak van Nicola Sirkis, de zanger van de Franse groep Indochine, veroverde Scala vorig jaar de harten van de Fransen. De Franse afdeling van de platenfirma Play It Again Sam (PIAS) drong aan op een cd met Frans repertoire, die sinds begin deze maand onder de naam 'Respire' in de winkels ligt.

Van 'Respire' werden in een mum van tijd 50.000 exemplaren verkocht. Volgend voorjaar gaat het koor uit Aarschot opnieuw op tournee door Frankrijk. 'Aanvankelijk kende ik niets van Franse rock', zegt pianist Steven Kolachny. 'De nummers op 'Respire' zijn het resultaat van een strenge selectieprocedure. Het is niet allemaal even voor de hand liggend, maar het zijn wel liedjes waar we met hart en ziel achter staan. Ik heb geen zin om met de billen bloot te gaan door een volledige plaat met Céline Dion-covers te maken.'

Ook Duitsland heeft Scala in de armen gesloten. Het verhaal is gekend: bij de Duitse release van 'Dream On' afgelopen zomer stak een bonus-cd met een Scala-versie van 'Engel', een song van de groep Rammstein. De Berlijnse zender Radio Fritz pikte 'Engel' op en de leden van Rammstein reageerden enthousiast. PIAS en Scala zagen een gat in de markt: ze gooiden er hun eigen versie van 'Schrei nach liebe' van Die Ärtze op de markt. Twee jaar na de overstap van het klassieke naar het poprepertoire zit de groep al aan meer dan 170.000 verkochte cd's.

Hoe uitgekiend de opmars van Scala op het eerste gezicht ook lijkt, ze berust deels op toeval. Het pianoduo Steven en Stijn Kolachny vormde de groep in 1996. 'Onze intentie was: iets anders doen met een meisjeskoor. Wat precies, wisten we niet. Er zat zeker geen uitgekiend masterplan achter Scala', zegt Steven Kolachny. 'In de klassieke wereld is de popliefhebber in mij lang in de kou blijven staan. Op het Conservatorium was ik al onder de indruk van de oerkracht van een stevig rocknummer. Pink Floyd en Peter Gabriel waren toen al grote voorbeelden.'

Tot 1999 leidde Scala een anoniem bestaan, tot erkenning uit klassieke hoek volgde. De drie federaties van Belgische koren spelden de groep de titel 'Koor van het Jaar' op. In 2000 won Scala als eerste Belgische koor in veertig jaar een prijs op het 48ste Europees Muziekfestival voor de Jeugd (EMJ) in Neerpelt. Enkele maanden later brachten de Kolachnys Scala's eerste cd, 'Christmas Time is Here', uit. De daaropvolgende tournee eindigde in Laken, in het Koninklijk Paleis.

'In die periode ben ik partituren bij elkaar beginnen zoeken van mijn favoriete rocksongs. Het leek me wel wat die met Scala te brengen. Al durfde ik er eerst niet mee op een podium te stappen, uit schrik weggehoond te worden. Ik was ook bang dat de Belgische pers er te veel een 'concept' in zou zien', zegt Kolachny.

Toen Scala's 'Creep' van Radiohead drie jaar geleden hoge ogen gooide op een koorfestival in Canada, smeten de Kolachnys zich in alle anonimiteit in het popverhaal. In de zomer van 2002 pakte Scala op Lowlands, het Nederlandse equivalent van Pukkelpop, voor het eerst uit met een volledige rockset. Meer dan tienduizend Nederlanders smolten weg voor 'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana en 'She Hates You' van Puddle of Mud. 'Zelfs toen was het nog niet onze bedoeling er een album van te maken', beweert Steven Kolachny.

Via een gunstige wind belandde een mp3-bestand van dat concert bij de platenfirma PIAS. 'Scala klonk bizar en anders', vertelt Ineke Daans, de marketing manager van PIAS. 'Hun covers roepen iets sacraals op. Ze klinken ook heel eerbiedig, vertellen veel rockartiesten. Onderhandelen met de Kolachny-broers was een ander paar mouwen. Ze waren niet meteen happig op een platendeal.' Steven Kolachny beaamt: 'Door eerdere aanvaringen met de platenindustrie voelde ik er weinig voor met PIAS in zee te gaan. Het liefst wilde ik de plaat in eigen beheer uitbrengen.'

Het paar vormt intussen een uitstekende tandem. 'De Kolachnys en hun koormeisjes vormen het masterplan, wij zorgen voor de ondersteuning', zegt Ineke Daans. 'Scala profiteert natuurlijk ook van de goede reputatie van PIAS in de zogenaamde alternatieve media. Het zijn overal de lokale equivalenten van Studio Brussel die Scala oppikken.'

Het succes in Duitsland en Frankrijk berust volgens Ineke Daans deels op toeval. 'Die Duitse en Franse singles worden natuurlijk bewust uitgebracht, maar de uitbundige reacties van Rammstein en Indochine hadden we totaal niet verwacht. Daar moet je als platenfirma uiteraard gretig op inspelen.' Kolachny: 'De truc bestaat erin het 'juiste' nummer te kiezen. Zo kan je meteen gensters slaan op de lokale markt.'

Hoe staat het met de plannen van de gebroeders Kolachny om ook de rest van de wereld te veroveren? Steven Kolachny: 'Er lopen gesprekken met platenfirma's om binnenkort voet aan wal te zetten in de Verenigde Staten. Er komt naar alle waarschijnlijkheid een album om ons in de VS te lanceren. Ook Engeland en Latijns-Amerika hebben interesse in Scala. Mijn telefoon staat roodgloeiend, maar ik wil eerst in Duitsland gaan touren. Ik moet tegenwoordig zo vaak 'neen' zeggen, dat ik blij ben als ik af en toe eens 'ja' kan zeggen. Men vergeet ook dat Scala niet zomaar 150 concerten per jaar kan geven. Een meisjeskoor is nu eenmaal gebonden aan het ritme van scholen en universiteiten.'

Scala tourt nog tot eind november door Vlaanderen. Informatie: www.scalachoir.com

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud