Komedie van Molière herleeft in Bozar

(tijd) - Le Poème Harmonique van Vincent Dumestre laat een frisse wind waaien door de wereld van de oude muziek. Dit jaar is het ensemble in residentie bij Bozar, waar het vanavond en morgen zijn succesproductie 'Le Bourgeois Gentilhomme' brengt, de bekende komedie van Molière.

Vincent Dumestre is gitarist en luitist van opleiding, maar als begeleider van zangers is hij ook gefascineerd door taal en poëzie. Zijn zangers en instrumentalisten werken steeds vanuit een correcte declamatie van de tekst. Hun meest spraakmakende productie tot nu toe, 'Le Bourgeois Gentilhomme', is een komedie van Molière met muziek van Lully. Le Poème Harmonique verrichtte daarvoor heel wat onderzoek.

De productie toerde al door Nederland en Frankrijk. Ze speelde ook een belangrijke rol in het onderzoek naar historische theatervormen. De jonge Franse regisseur Benjamin Lazar en de muzikanten van Le Poème Harmonique brengen een historiserende enscenering van dit werk. Ze verkennen het muziektheater uit de zeventiende eeuw met retorische effecten, gestiek en andere theatercodes die daarbij horen. De toeschouwers krijgen dus theater bij het licht van 800 kaarsen.

'Le Bourgeois Gentilhomme' is uitgegroeid tot een klassieker van de Franse cultuur', zegt Vincent Dumestre. 'Dit comédie-ballet, dat voor de Zonnekoning werd gecreëerd, is zelfs vandaag nog mateloos populair bij het grote publiek. Maar bij ons weten is het werk nooit heropgevoerd in de enscenering waarin het in 1670 zijn première beleefde. De versie van 'Le Bourgeois Gentilhomme' die we brengen, is dus de allereerste volwaardige recreatie. Het is de allereerste herneming van de originele versie van Lully en Molière zelf in Chambord bij kaarslicht opvoerden voor de vorst.'

'Elektrische verlichting weerspiegelt de sociale visie van na de Verlichting', vervolgt Dumestre. 'Ze homogeniseert en behandelt iedereen op gelijke voet. Kaarslicht leeft en dooft weer uit. Er zijn vanzelfsprekend enorme beperkingen, want het licht van een kaars reikt amper drie meter ver. Kaarslicht heeft dan weer als voordeel dat je de gebeurtenissen op welbepaalde plekken op het podium kan concentreren. Personages hoeven het toneel niet af te gaan: een halve meter van de kaars vandaan en je bent buiten beeld. Ook moet je als acteur het publiek frontaal aankijken, anders wordt de helft van je gezicht onzichtbaar. Dat maakt van de toeschouwer een medeplichtige, een spiegel die weerkaatst naar je gesprekspartner op het toneel. Zo komt een natuurlijke driehoeksverhouding tot stand, een unieke esthetiek die Le Poème Harmonique al zes jaar verdedigt.'

De zoektocht naar de historische omstandigheden staat volgens Vincent Dumestre geen eigentijdse interpretatie van het werk in de weg. 'Historische bronnen kunnen ons helpen. Zo komen we te weten in welke context een componist leefde, voor welke muziekkapel en welk instrumentaal of vocaal effectief hij componeerde. Daaruit moeten we als uitvoerders ideeën halen. Maar we mogen niet in dogmatisme of archeologie vervallen. Er is een belangrijk verschil tussen een archeoloog en een muzikant. Een archeoloog vindt scherven, analyseert ze en is tevreden. Een muzikant doet ook onderzoek naar historische feiten, maar hij voedt zich met de resultaten van zijn onderzoek en hij doet er iets creatiefs mee. Pas dan maakt hij iets dat niet meer de maatschappij van vier eeuwen geleden aanbelangt, maar ook onze samenleving iets te bieden heeft. In die optiek is onze versie van 'Le Bourgeois Gentilhomme' hedendaags theater.'

'Le Bourgeois Gentilhomme' van Lully en Molière - Le Poème Harmonique - PSK (Brussel) - dinsdag 21 en woensdag 22 feb., 19u. - 02/507.82.00

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud