Kris Wauters over nieuwe Clouseau-dvd 'In 't lang: live in het Sportpaleis'

(tijd) - De dvd 'In 't lang: Live in het Sportpaleis' van Clouseau nadert de kaap van 50.000 verkochte exemplaren. De gelijknamige concertreeks van de groep was in december vorig jaar goed voor 13 uitverkochte Sportpaleizen en meer dan 220.000 toeschouwers. Hoe rijk is componist-liedjesschrijver Kris Wauters intussen? 'Ik kan van Clouseau leven, maar niet zonder de Sportpaleizen', zegt hij.

'Wat de broertjes Wauters doen, doen ze goed - zó goed, dat er zelfs voor de grootste criticaster niets op af te dingen valt.' Dat schreef een muziekrecensent over de nieuwe dvd van Clouseau. Hoe lovend de nationale pers ook was over de twee passages van dEUS verleden week in Vorst Nationaal, Clouseau blijft spijkers met koppen slaan. Met haar 13 uitverkochte shows in het Sportpaleis scoorde de groep weliswaar minder goed dan in 2004, maar de muziek-dvd 'In 't lang: Live in het Sportpaleis' was met 35.000 voorbestellingen al goed voor platina voor hij in de winkel lag. De kaap van de 50.000 komt in zicht. Daarmee zal de groep het succes overtreffen van haar vorige Sportpaleis-dvd, die met 50.000 exemplaren de bestverkochte Belgische muziek-dvd aller tijden was.

De muziek-dvd is hot. Heel wat Belgische groepen sprongen vorig jaar op de kar: Ozark Henry, Sioen, Arno en Zita Swoon. Ook dEUS heeft plannen in die richting, getuige de ronddraaiende camera's donderdagavond in Vorst Nationaal.

Voor een populaire groep als Clouseau is een dvd financieel 'niet oninteressant', zegt Kris Wauters. 'Maar we maken hem niet puur voor de centen. De platenfirma denkt daar natuurlijk anders over, want ze ziet de dvd als een extra instrument om haar zakencijfer op te krikken.'

Opvallend: bij de dvd zitten twee live-cd's van de Sportpaleis-concerten. De muziek-dvd is bezig aan een sterke opmars. Kan hij de cd in verdrukking brengen?

Kris Wauters: 'Zo'n vaart zal het niet lopen. De cd gaat nooit verdwijnen, tenzij er een andere, nog subliemere drager op de markt komt. Vergeet niet hoe handig zo'n schijfje is: niet te klein, maar ook niet te groot. In het huidige crisisklimaat zijn platenfirma's bijna wanhopig op zoek naar argumenten om hun muziek aan de consument te slijten. In ons geval is de dvd niet gemaakt om de cd's te doen verkopen, maar zijn die cd's erbij gestoken om de dvd meer waarde te geven. Cd en dvd zullen elkaar dus altijd aanvullen.'

U bent voltijds beroepsmuzikant, op een sporadische televisieopdracht na. Hoe noodzakelijk zijn zo'n concertreeks en dvd voor u financieel?

Wauters: 'Ik kan leven van mijn muziek, maar niet zonder de Sportpaleizen. Dat klinkt vreemd, maar toch is het zo. Vroeger, toen mensen nog massaal platen kochten in plaats van ze te kopieren, maakten we kort op elkaar platen. Maar de platenverkoop is ineengestuikt, waardoor Clouseau nog ongeveer een vierde van vroeger verkoopt. De Sportpaleizen zijn dus noodzakelijk om die verliezen op te vangen.'

'Niet alleen mensen die muziek illegaal downloaden, treffen schuld. Jonge mensen besteden hun geld anders dan vroeger. Ik deed als jonge knaap geld op aan muziek en cafébezoek. Nu moet iedereen een gsm, een Playstation en een internetaansluiting hebben. Dat bestond vroeger allemaal niet.'

'Clouseau maakt tegenwoordig om de drie jaar een album. Een fictief rekensommetje: als een groep 100.000 platen verkoopt, verdeeld over twee artiesten, en daar 1,50 euro per plaat op verdient, dan kom je aan 150.000 euro. Dat is 75.000 euro per persoon om drie jaar te overbruggen. Het zijn dus niet de onmogelijke bedragen die de mensen zich voorstellen.'

Toch zit u in een luxepositie, vergeleken bij heel wat andere Belgische groepen?

Wauters: 'Tuurlijk. Clouseau kan zich het veroorloven twee jaar stil te liggen. En een jaar spelen is een goede garantie om je te blijven amuseren. In 2005 zijn we bijna het hele jaar op tournee geweest, waardoor we het dit jaar wat rustiger kunnen doen. We worden nu al gevraagd op festivals, maar je moet je publiek een beetje warm houden. Ik merk dat ook in het Sportpaleis. Als we even verdwijnen, krijgen de mensen meteen zin om ons terug te horen. Je kunt ook niet telkens op tournee gaan zonder nieuw repertoire.'

U bent de voorbije jaren hard van leer getrokken tegen het illegaal kopieren en downloaden van muziek. Intussen is de legale internetmuziekwinkel iTunes razend populair en hebben meer dan 40 miljoen mensen een iPod-muziekspeler in huis. Is er een kentering aan de gang?

Wauters: 'Ik blijf voorzichtig. De legale downloads zitten op een kantelpunt. Onlangs werd op iTunes de miljardste song gedownload. Overal waren hoeraberichten te lezen, maar het blijft een druppel op een hete plaat. Voor elk nummer dat op het internet legaal wordt aangekocht, zijn er duizenden illegaal gekopieerd. Er zijn steeds meer legale downloadkanalen, maar ik blijf zeggen: het moet samengaan met een mentaliteitsverandering bij jonge mensen. We moeten in het middelbaar onderwijs het auteursrecht uitleggen. Wanneer is iemand een kunstenaar? Waarom mag je ook geen schilderijen stelen?'

'iTunes heeft de wijze waarop jongeren naar muziek luisteren compleet veranderd. De iPod-generatie heeft geen platenverzameling meer. Tienjarigen groeien niet meer op met albums, maar met losse songs en videoclips. Het nummer op zich, de single wint opnieuw aan belang.'

'Het is de eerste keer in de geschiedenis dat de vraag van het publiek en het aanbod van de platenfirma niet dezelfde zijn. Dat is jammer, want een album is een statement van een artiest over een periode uit zijn leven. Toch gaan albums nooit verdwijnen omdat artiesten ze altijd zullen blijven maken.'

Bestaat er nog een toekomst voor platenmaatschappijen in hun huidige vorm?

Wauters: 'Misschien niet zoals ze vandaag bestaan, maar ze zullen nooit verdwijnen. Je kunt als groep je plaat op het internet uitbrengen en met wat geluk een geweldige hype creëren zonder al te veel geld uit te geven. Maar dat zijn de grote uitzonderingen. Veel vaker is het zo: je brengt als groep een album uit en niemand weet het. Een platenfirma beschikt nog altijd over de financiële middelen en promotiekanalen om muziek te verkopen. Dat zie ik niet gauw veranderen.'

Dirk FRYNS

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect