Advertentie

Mafalda Arnauth probeert te ontroeren met haar stem

(tijd) -De Portugese zangeres Mafalda Arnauth maakt een tournee door ons land. Negen jaar geleden kreeg ze een uitnodiging om deel te nemen aan een fadogala in Lissabon. Wat een eenmalige gebeurtenis leek, groeide uit tot een levenswerk met steeds meer internationale vertakkingen.

Mafalda Arnauth werd in 1974 in Lissabon geboren. Net zoals Cristina Branco, Misia of Mariza is ze een rijzende fadoster die het genre een verjongingskuur geeft zonder het verleden uit te sluiten. Die verbintenis met de traditie uit zich in thema's als liefde, hoop, ontgoocheling en heimwee. De Portugese blues is volop aanwezig op haar cd 'Encantamento', maar wel binnen een gestileerd kader vol levensvreugde en met een licht nostalgische ondertoon. In tegenstelling tot de blues wordt er bij fado haarfijn gezongen en geen noot verkeerd gespeeld.

Mafalda Arnauth: 'Het zou al te oppervlakkig zijn de Portugese fado te vergelijken met de Amerikaanse blues. Het zijn twee verschillende werelden met een verschillende geschiedenis en elke artiest stippelt daarbinnen een eigen weg uit. Ik heb zelf geen leven geleid dat zich afspeelde in sloppenwijken of dat gedomineerd werd door geweld. Waarom zou ik me voordoen als een door het leven getekende zangeres? Ik zou het publiek bedriegen. Ik probeer gewoon te ontroeren met mijn stem en de juiste liederen. Ik wil de wereld niet te verbeteren. Als ik het publiek een mooie avond laat beleven, ben ik tevreden.'

'Er wordt veel gegoocheld met begrippen als 'saudade' en 'fado', maar niemand kan je een sluitende definitie geven van wat het juist betekent. Het blijft een mysterie. Je probeert je innerlijke emotie zo sterk mogelijk naar buiten brengen en dat wil ik elk album beter en beter te doen. Zelfs wanneer je de taal niet begrijpt, moet je kunnen voelen waarover ik zing. Wanneer ik in Portugal optreed, kan ik die woorden echt tot bij het publiek brengen. De klank versmelt dan met de betekenis en dat geeft het een zekere meerwaarde. Maar het nadeel is dat je altijd met grote namen uit het fadoverleden vergeleken wordt. Voor de ene is het niet traditioneel genoeg, voor de andere kan het dan weer niet ver genoeg gaan. Heel wat mensen weigeren los te komen van het verleden en dat komt het genre niet ten goede. Je zou kunnen stellen dat de nieuwe fado de kleur van zijn ouders verloren heeft en bepaalde traditionele fadowetten met voeten treedt, maar dat doet geen afbreuk aan de emotionele waarde ervan.'

Mafalda Arnauth begon haar carrière in 1995. Ze werd toen uitgenodigd door João Braga, een bekende fadozanger, voor een eenmalig concert. Maar ze had de microbe te pakken. Haar eerste titelloze album uit 1999 kreeg meteen de 'Prijs voor de Beste Beginnende Stem van het Jaar' in haar geboorteland, waardoor ze al snel allerlei internationale uitnodigingen kreeg. De opvolger 'Esta Voz que me Atravessa' bereikte hoogst ongewoon de Portugese hitparades en kreeg vervolgens twee nominaties in de categorie van beste vrouwenstem en beste fado-opname van het jaar. Het derde album 'Encantamento' verzekerde haar een vaste stek in de muziekwereld. En dat voor iemand die eigenlijk niet de intentie had voltijds zangeres te worden.

Arnauth: 'En toch heb ik altijd al gezongen, reeds als kind. Daarom geen fado, als er maar muziek was. Ik kon me alleen niet voorstellen dat ik verplicht zou worden te zingen. Maar op een gegeven moment neemt je leven een bepaalde wending en moet je volgen. Dan wordt het zoiets als een roeping. Ooit moest ik als grap op de universiteit een fadonummer zingen. Dat viel zo in de smaak dat ik de dag daarna opnieuw gevraagd werd enkele songs te brengen. Ik kende er geen en volgde enkele lessen. Op die manier groeide een grap uit tot een beroep. Weet je, omdat ik zo laat met fado begon, draag ik ook geen oude ideeën mee. Ik kan met een frisse kijk aan songs werken of het werk van anderen interpreteren. Fado geeft je de kans om alle emoties te bespelen en te ontdekken. Niet alleen drama of nostalgie, maar ook hoop en vreugde. Muziek kan verdriet helen en de ziel opnieuw laten leven. Ik hou er niet van wanneer een fadoconcert je gemoed bezwaart. Zelfs wanneer er over verlies gezongen wordt, moet je toch het gevoel krijgen dat je als luisteraar iets wint.'

Mafalda Arnauth: di. 20/01, CC De Werft, Geel, tel. 014/57.03.41 - wo. 21/01, Arenbergschouwburg, Antwerpen, tel. 070/22.21.92 - do. 22/01, CC Belgica, Dendermonde, tel. 052/20.26.26 - vr. 23/01, CC Den Horinck, Asse-Zellik, tel. 02/466.78.21 - za. 24/01, CC Leopoldsburg, tel. 011/34.65.48 - zo. 25/01, CC Evergem, tel. 09/358.51.00'Encantamento' is uit bij EMI/Virgin.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud