Mory Kanté gaat met nieuwe cd terug naar griot-cultuur

(tijd) - De West-Afrikaanse koraspeler Mory Kanté staat bij het grote publiek vooral in het geheugen gegrift als de man achter 'Yéké Yéké': het was zowat de eerste Afrikaanse release die wereldwijd meer dan een miljoen keer over de toonbank ging. Voor het net verschenen 'Sabou' dook hij diep in de eeuwenoude griot-tradities.

Sinds zijn internationale doorbraak in 1988 werd Mory Kanté meegezogen door de grote promotiemachine die zijn roots als griot (Afrikaanse zanger-verteller) vakkundig uitspeelden. Afstammend van een lange lijn van getalenteerde griots uit Guinee, wist Kanté hoe je een boeiend muzikaal verhaal moest neerzetten. Dat gegeven heeft hij samen met Salif Keita in de legendarische Rail Band in de praktijk kunnen omzetten. Maar elektrische concerten zijn niet hetzelfde als de oorspronkelijke griot-opvoeringen: je bleef wat in de kou staan.

Mory Kanté: 'Ik heb die opmerking al wel vaker gehoord en ergens schuilt er waarheid in. Op een gegeven moment breek je door en zegt iedereen je dat je, net als Manu Dibango, Afrika een plaats hebt gegeven op de muzikale wereldmarkt. Door het succes van 'Yéké Yéké' heb ik een zekere artistieke vrijheid kunnen kopen, maar daar komt op een gegeven moment een einde aan.'

Een herbronning drong zich op. Naar verluidt speelde het idee om een roots-album op te nemen al veel langer bij Kanté en wilde hij de sceptici, die ooit zijn intellectuele uitverkoop hekelden, de mond snoeren. Kanté bevestigt: 'Ik wilde absoluut een akoestische cd maken die met een voet in het verleden stond, maar tegelijk toch eigentijds was. Wat begon als een eenvoudig idee is uiteindelijk uitgegroeid tot een artistiek project waar ik helemaal achter sta. Ik heb nog nooit op zo'n intense manier promotie voor een album gemaakt. En ik hoef er ook niet om te smeken. Toen ik vroeger een cd uitbracht, was er altijd wel genoeg interesse om te kunnen toeren en tegelijk de basis te leggen voor alweer een nieuwe cd. Maar nu is het anders. Ik merk dat mensen me vanuit een oprecht gevoel opzoeken. Ze zijn geraakt door wat ze horen op deze cd. Je voelt de hartslag van Afrika in elk nummer.'

De keuze om van 'Sabou' een louter akoestische cd te maken, was een schot in de roos. Op die manier ontstond een open productie die de klankkleur ten goede kwam: Kantés kora, een West-Afrikaanse harp met een grote klankkast van een gedroogde kalebas, heeft nog nooit zo vrij kunnen ademen.

Kanté: 'Ik wilde mijn instrument kunnen voelen in elke noot die ik speelde. Vergelijk het met een relatie die na verloop van tijd aan spanning verliest. Ik was in mijn relatie met mijn instrument op dat punt gekomen, maar door de juiste beslissingen te nemen kan je een tweede adem vinden. Met uitzondering van een akoestische gitaar hebben we alleen maar West-Afrikaanse traditionele instrumenten gebruikt, waardoor je als luisteraar echt naar het hart van de Mandingue-regio wordt getrokken.'

De combinatie van zijn griot-roots en ervaringen in de wereld van de mainstream pop versmelten naadloos op 'Sabou' en zorgen voor de sterkste cd uit zijn carrière. Kanté kan nu eindelijk zonder schroom naast Salif Keita plaatsnemen op het podium, de intensiteit en magie zijn vergelijkbaar.

Kanté: 'Een mooi compliment dat ik zal koesteren. Ik heb het grootste respect voor iemand als Keita. Die man heeft zijn waardigheid altijd behouden. Ik heb niet het gevoel dat ik mezelf ooit verloochend heb, maar de omstandigheden hebben me misschien wel een andere richting uitgeduwd. Maar dit was echt een magische ervaring. We hebben in kleine dorpjes opnames gemaakt en op die manier een blauwdruk gemaakt voor deze cd. Het was ook mijn bedoeling aan te tonen dat traditionele Afrikaanse instrumenten wel degelijk bestaansrecht hebben en een rol kunnen spelen in de moderne muziekgeschiedenis. Heel wat Afrikaanse instrumenten zijn trouwens de voorlopers of voorvaders van hedendaagse westerse muziekinstrumenten. Maar dat aspect wordt wel vaker over het hoofd gezien. Laat dit een bescheiden eerbetoon zijn aan de Afrikaanse muziek en instrumenten.' Dirk FRYNS

'Sabou' van Mory Kanté is uit op Riverboat Records in een verdeling van Music & Words.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud