Robin Proper-Sheppard van Sophia is mentaal volwassen en rockt opnieuw

(tijd) - De dood van zijn moeder zette de singer-songwriter Robin Proper-Sheppard ertoe aan te reflecteren over zijn eigen gebreken. Op zijn nieuwe cd 'People Are Like Seasons' stelt hij vast dat het, als je echt wil veranderen, nuttig is om de confrontatie met jezelf aan te gaan.

In juni 2001, vlak na de akoestische tournee, waarvan de live-cd 'De Nachten' een mooie registratie vormt, keerde Proper-Sheppard terug naar Londen. Daar kreeg hij een telefoontje uit Californië. Zijn moeder was net opgenomen in het ziekenhuis. De zanger sprong op het eerste het beste vliegtuig en week vervolgens niet van haar zij tot ze vijf dagen later stierf.

Het was de allerzwaarste dobber uit Proper-Sheppards leven, waarin al vaker klappen werden uitgedeeld. Tien jaar geleden overleed zijn goede vriend en collega bij The God Machine, Jimmy Fernandez, aan een hersentumor. Hij bracht er verslag van uit op Sophia's debuut 'Fixed Water (death comes so slow)'. Ook zijn relaties liepen telkens op de klippen, met als dieptepunt de breuk met de moeder van zijn inmiddels zevenjarig dochtertje Hope (luister naar Sophia's tweede cd 'The Infinite Circle'). Maar dit keer kwam de klap nog zoveel harder aan en bleef Proper-Sheppard langer bij de pakken zitten.

Je vertelde iedereen dat de nieuwe cd er dra zou aankomen, maar zei je dat niet vooral om van het gezeur af te zijn? Want je was er mentaal blijkbaar nog niet klaar voor.

Robin Proper-Sheppard: 'Dat klopt. Ik wist lange tijd geen blijf met mezelf. Ik had vragen bij alles en iedereen, net zoals in de periode na Jimmy's dood. Toen mijn moeder overleed, besefte ik voor het eerst, en ik weet dat dat heel droevig klinkt, dat ik een volwassen man ben. Vroeger nam ik het leven minder serieus. Ik zat in een rock-'n-rollband. Ik was soms ernstig, maar in verhouding met wat er met mij gebeurde na haar dood, was ik een speelvogel. Nu vroeg ik me echt af wat ik met de rest van mijn leven zou aanvangen. Keerde ik beter terug naar Californië, of hoorde ik thuis in Londen, of toch in Brussel, waar ik nog steeds een appartementje heb? Ik wist het niet. Mijn leven lag voor het eerst volledig in mijn eigen handen. Ik moest al de beslissingen nemen. De speeltijd was voorbij. Ik besefte eens te meer dat mijn dochtertje de belangrijkste vrouw in mijn leven was. Pas tegen eind 2002 had ik alles op een rijtje gezet en kon ik een nieuwe Sophia-plaat aan.'

Net als bij de eerste Sophia-release waren het je bandleden die je de moed en de energie gaven om door te zetten.

Proper-Sheppard: 'Ja, toen zorgden ze ervoor dat ik volhield. Ik had mijn gitaar bijna verkocht aan een bevriend bandlid van Swervedriver. Ook nu herpakte ik me. Pianist Will Foster en drummer Jeff Townsin zetten me onder lichte druk om toch de studio in te trekken. Daar ben ik hen nu erg dankbaar voor, want eens ik aan de nieuwe songs begon te werken, kreeg mijn zelfvertrouwen een enorme boost. Mijn ervaring tijdens De Nachten had me al getoond hoe de groep zich muzikaal kon verruimen. Ik begon plotsklaps rocksongs te schrijven. Er kwamen kwade nummers bovendrijven. Toen iemand uit de band me vertelde dat de nieuwe songs helemaal niet klonken zoals Sophia, wist ik dat ik op het goede spoor zat. Ik ben per slot van rekening Sophia.

Ik vond de cd die ik als tussendoortje samen met The May Queens had gemaakt een fantastische rockplaat. Ik luister er nog steeds met veel plezier naar. Maar emotioneel was het resultaat vrij ontgoochelend. Ik kan geen pakkende muziek schrijven die geen betrekking heeft op mezelf. Een fijne gitaarriff lukte nog wel, maar de teksten klopten niet. Ze betekenden niets, in tegenstelling tot de teksten van de nieuwe Sophia-plaat. Neem nu de gitaarriff uit 'A Change Is Gonna Come'. Die hoort ook echt bij de tekst. Ik was kwaad op mezelf en wou dat muzikaal vertalen.'

Een van de thema's op 'The Infinite Circle' was het cyclische karakter van alles om ons heen. Die thematiek zit eveneens in 'People Are Like Seasons'. Meer nog: ze is bovenal een metafoor voor je muziek.

Proper-Sheppard: 'Op dat vlak is er inderdaad niet veel veranderd. Maar, het perspectief, het standpunt van waaruit ik mijn songs schrijf, is wel opgeschoven. Vroeger schreef ik vooral vanuit mijn eigen ervaringen. Onder invloed van mijn dochter kwam daar verandering in. Zij is mijn belangrijkste feedback. Ik ben me nu ook veel beter bewust van de impact die ik op anderen heb, en dus ook van de pijn die ik veroorzaak bij de mensen van wie ik verondersteld word te houden. Ik heb vastgesteld dat ik de neiging heb om nogal wat mensen die me dierbaar zijn, te kwetsen. Op de nieuwe plaat wilde ik uitdrukken dat ik die foute dynamiek ondertussen begrijp en dat ik eraan zal werken.

Het nieuwe album houdt me een spiegel voor. Vroeger schreef ik een nummer, zong het, dacht erover na, visualiseerde het, accepteerde het, maar daarna kon ik het makkelijk loslaten. Nu lukt me dat niet meer. Mijn nummers herinneren me te vaak aan de mijn gebreken. 'Swept Back' is een van de pijnlijkste nummers die ik ooit geschreven heb. Ik besefte het niet toen ik het schreef, maar toen ik het avond na avond moest vertolken, ondervond ik de weerslag. Ik creëer in mijn nummers vaak personages die een conversatie met mezelf aangaan. Maar zelfs die personages zijn varianten op mezelf. Het is allemaal heel confronterend. Maar toch deden de liveconcerten me ontzettend veel deugd. Ook al moest ik telkens heel diep gaan, optreden is nog steeds een feest voor me. Op de komende tournee wil ik echt rocken. Ik wil dat de concerten even rock-'n-roll zijn zoals 'Sticky Fingers' van de Stones.'

Ten slotte, 'People Are Like Seasons' verschijnt in de hele wereld via City Slang, behalve in België. Hier mag Bang! de plaat verdelen. Waarom?

Proper-Sheppard: 'Je weet dat ik een controlefreak ben. Ik kon heel moeilijk delegeren. Ik was gewoon om alles zelf te doen op mijn eigen label, The Flower Shop Recordings. Maar aan de andere kant wilde ik ook weleens een plaat uitbrengen die overal ter wereld op dezelfde dag verschijnt. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Ik heb City Slang (het label van o.a. Lambchop en Calexico) na lang aandringen een demo gestuurd met het nieuwe materiaal. Dat doe ik normaal nooit. Ze waren zo enthousiast dat ik uiteindelijk bezweken ben. Ik tekende de licentiedeal voor de wereld op een voorwaarde, namelijk dat ik in België met Bang! kon blijven samenwerken. Zij steunen The Flower Shop Recordings van in het prille begin. Ik heb veel aan hen te danken. Dat wederzijds vertrouwen en respect wilde ik niet krenken. Bovendien, als alles tegenslaat heb ik nog steeds mijn uitvalsbasis in Brussel. Toch hoop ik dit keer met de steun van City Slang meer platen te slijten dan de 30.000 exemplaren die ik van 'Fixed Water' en 'The Infinite Circle' verkocht.'

Veel fans van Sophia zijn op zoek naar de platen van je vroegere band, The God Machine, maar die zoektocht levert vooral frustraties op.

Proper-Sheppard: 'Ik kan hen niet veel hoop geven. Het label waarop The God Machine vastlag, is opgekocht door Universal. Ik heb de hoop opgegeven om die platen ooit opnieuw te bemachtigen. De rechten zitten nu bij een bedrijf dat alleen catalogussen opkoopt om ze bij hun back catalogus te voegen, vervolgens uitroept dat het er de eigenaar van is, maar er niets mee doet. Tenzij men haar een onmenselijk bedrag aanbiedt.'

'People Are Like Seasons' is uit op The Flower Shop Recordings en wordt in België verdeeld door Bang! Sophia concerteert op vrijdag 13 februari in de Botanique in Brussel (uitverkocht), op zaterdag 14 februari in de Muziek-O-Droom in Hasselt (www.muziekodroom.be) en op woensdag 10 maart in de Handelsbeurs in Gent (www.handelsbeurs.be).

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud