Sois Belle stelt eerste cd voor

(tijd) - Na Kadril, Ambrozijn, Bal Des Boiteux en Fluxus tekent ook Sois Belle op een heel eigen manier voor een folk(r)evolutie. De groep lengt traditionele muziek aan met allerlei moderne invloeden. dirk Blanchart producete het titelloze debuut. Vanavond is Sois Belle te horen op het Gentse Route 04-festival.

Drie jaar geleden zette Sois Belle een groot deel van het Dranouter Folkfestival op stelten door in een nokvolle tent een energieke live-set neer te zetten. Dat moment heeft onrechtstreeks geleid tot de debuut-cd.

'Vijf jaar geleden leerde ik de zanger-gitarist Pieter Boussemaere kennen', vertelt de oprichter, Karl Debaillie. 'We woonden in Boezinge, niet ver van Ieper, en deelden een gezamenlijke interesse in het schrijven van songs. Het klikte. Ik liet hem opnames van de Bretoense groep Red Cardell horen en we stippelden de koers uit die we wilden volgen. Red Cardell gebruikt het accordeon - mijn hoofdinstrument - op een heel onconventionele manier, met heel wat effecten en Midi-toestanden. Dat heeft me ergens wel geïnspireerd. Even later kwamen er een drummer en een bassist bij en na de nodige lokale concerten stonden we plots op Dranouter. Toen we opkwamen, merkten we dat er zelfs mensen buiten de tent stonden om toch maar iets te zien van ons concert. Je slikt dan wel even, maar voor je het beseft speel je met zoveel overgave dat je jezelf overstijgt.'

De komst van een derde zanger annex saxofonist, Pieter Roets, was een enorme aanwinst voor het geluid van Sois Belle. Debaillie: 'In 2002 werden we Debuutrock-laureaten en konden we samen met de zeven andere 'winnaars' een gezamenlijke cd opnemen. Dat jaar werden we ook tweede op de Nekkanacht-wedstrijd. Stilaan groeide de zin om een eigen cd op te nemen.'

Sois Belle kwam uiteindelijk bij het label Parsifal terecht. Labelbaas Nico Mertens, die ze ontmoetten tijdens de Nekkanacht, gaf hun de raad eerst nog veel te oefenen. Al snel kwam er echter een release. Debaillie: 'Het was zeker geen makkelijke bevalling. We hadden dan ook niet de luxe om met een monsterbudget te werken. We kregen tien dagen studiotijd en nog enkele dagen om te mixen en dan moet je wel zeer goed voorbereid die studio binnenwandelen. Gelukkig hadden we ondertussen al contact gelegd met dirk Blanchart. Die hadden we tijdens de Muzikantendag in de Ancienne Belgique ontmoet, waar hij samen met Wigbert een workshop Nederlandstalige muziek gaf. We hadden daar een eerste verkennend gesprek in onze zoektocht naar de juiste producer. dirk had ons al live aan het werk gezien tijdens de Nekkanacht en wist wat voor vlees hij in de kuip had. Hij was snel overtuigd en heeft ons ongelooflijk goed geholpen. Hij nam heel wat opnames mee naar huis, bewerkte die in zijn huisstudio en gaf ons tips om alles zo goed mogelijk te regelen. Door een beperkt budget word je creatief en misschien nog meer gedreven en zeker dat laatste aspect heeft dirk zeer goed weten los te maken. Ik zou graag heel wat meer tijd gehad hebben, maar ik vrees dat dat nog niet meteen voor ons weggelegd is.'

Met de bewerking van de traditional en tevens opener 'Schoon Lief' haalde Sois Belle heel wat radio airplay. Het accordeon kleurt zeker niet binnen de lijntjes en gitaar en sax worden gedragen door een stevige beat van bas en drums. Een goede mix van uptempo songs en ballads zorgt voor een afwisselende plaat waarop verder ook het zeer verzorgde stemmenwerk opvalt.

Debaillie: 'Die samenzang van drie mannen vormt een wezenlijk onderdeel van onze sound en daar werken we ook hard aan. Daardoor valt er regelmatig een vergelijking met Laïs en op een gegeven moment omschreef iemand ons gekscherend als Maïs, een soort mannelijke versie van Laïs. Die bijnaam leidt nu een eigen leven en ook al gaat die vergelijking niet op, we hebben geleerd dat we er maar beter mee kunnen lachen. Het hoeft ook allemaal niet te ernstig te zijn.' DF

De titelloze cd is verschenen bij Parsifal.

Meer informatie op www.soisbelle.be

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud