'Waalse popmuziek ligt beter in de markt dan vroeger'

(tijd) - Austin Lace laat Vlaanderen kennismaken met zijn nieuwe cd, 'Easy To Cook'. De Nijvelse popformatie doet dat in het voorprogramma van Girls In Hawaii, de eerste band uit de nieuwe Waalse rockscene die ook boven de taalgrens een relatief succes kent. Fabrice Detry van Austin Lace drukt zich prima uit in het Nederlands en denkt dat dat een extra reden is waarom zijn licht-naïeve Engelstalige pop vanuit Wallonië ook Vlaanderen kan beroeren.

Het is niet Detry's eerste kennismaking met het Vlaamse publiek. En daar zit het debuut van de groep in 2000, 'Commodore Pace', voor niets tussen. Dat verdween zelfs in Wallonië vrij snel in de anonimiteit. Detry's verschijning in het 'Zonder Handen'-rubriekje van het tv-programma Man Bijt Hond maakte meer indruk. 'Wax' en 'Kill the Bee', twee van de nummers die ze er mochten vertolken, hebben het inmiddels tot single geschopt.

Ondertussen vroeg de Waalse rockband - en labelgenoot - Girls In Hawaii of Austin Lace zin had in een tournee door Frankrijk en Vlaanderen. Detry: 'We merken dat Waalse popmuziek beter in de markt ligt dan vroeger. Girls In Hawaii heeft wat dat betreft een opening gemaakt, zowel in Frankrijk als in Vlaanderen. De mentaliteit is veranderd, zeker in Brussel. Vroeger was het een ontzettend groot probleem om met een Frans accent in het Engels te zingen, nu niet meer. Het klinkt zelfs sympathiek. Dat heeft ook een beetje met attitude te maken, denk ik. Een band als Sharko met een erg ingetogen zanger heeft het blijkbaar moeilijker om door te breken in Vlaanderen dan Girls In Hawaii.'

Liedjesteksten schrijven in het Engels begon voor Detry als een ontsnappingsroute. 'Als je in het Frans zingt, plak je echt op je tekst, op je werkelijkheid, en die wilde ik net ontvluchten. Ik luisterde naar donkere bands als Joy Division, 3 Mile Pilot, Soul Coughing. Ik hield van de sfeer zonder dat ik ze daarom meteen wilde kopiëren.'

Het eerste Austin Lace-album was achteraf bekeken een vergissing, geeft de zanger toe. 'Het heeft na die plaat, die veel te schools klonk, nog een extra vier jaar in beslag genomen om volwassen te worden en te beslissen wat voor band we wilden zijn. Pas de voorbije maanden zijn we een coherente groep geworden. Op 'Easy to Cook', onze nieuwe cd, counteren we al onze mislukte ervaringen, die meestal uitmonden in triestige stemmingen, met speelse humor en veel zelfrelativering, wat op zijn beurt dan weer schijnbaar vrolijke muziekjes oplevert.'

Neem nu 'Kill the Bee', een fris liefdesliedje over een koppel dat door een lastige kerel (the bee) wordt bedreigd. 'Je kent het gevoel wel, zo'n miserabel kleine beestje dat een probleem kan zijn voor een grote grizzlybeer.'

Opvallend bij al die liedjes: de stem zit helemaal vooraan in de mix, net zoals op Simon & Garfunkels 'At the Zoo', het typevoorbeeld dat Detry aanhaalt. 'De muziek dient om de tekst te ondersteunen. Op dat vlak zijn we dus bijzonder 'easy to cook', of het tegenovergestelde van wat men in het Frans wil zeggen met 'dur à cuire'. Men heeft ons altijd meteen door, en dat vinden we prima.'

Detry beseft dat hij met 'Easy To Cook' het succes van Girls In Hawaii niet zal evenaren. 'Maar ik hoop wel langzaamaan een fanbasis op te bouwen. Een tournee in Duitsland, Nederland en Scandinavië zou ook leuk zijn. Het zal ook zeker geen vier jaar meer duren voor een volgende plaat verschijnt. En weet je waarom? Omdat ik bang ben om in een donker gat te vallen. Ik moet in het ritme blijven, anders voel ik me slecht. Ik heb veel aandacht nodig om mezelf op hetzelfde niveau te voelen van andere mensen. Daarom blijf ik schrijven. Ik denk nu aan een kerstsong. Waarom ook niet? Mijn grootste voorbeeld zijn Flaming Lips. Hun magische optreden in het Koninklijk Circus was de mafste show die ik ooit zag, en dan te bedenken dat ik hen amper zeven jaar eerder nog in de Magasin 4 had gezien voor amper dozijn aanwezigen, met Papas Fritas als opener. Het verschil was indrukwekkend. Voor zo'n evolutie wil ik direct tekenen. Ze zijn erin geslaagd hun publiek enorm uit te breiden zonder hun naïviteit te verliezen.'

'Ook wij willen groeien én tegelijk die kleine zorgeloosheid behouden. Op een bepaald moment zing ik: 'Stay naïve, even if you're pretending'. Dat is ons motto, en volgens mij de beste manier om niet blazé te worden en met je voeten op de grond te blijven staan.'

'Easy To Cook' is uit op 62 TV Records en wordt verdeeld door Bang!

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud