Blue Note-festival met 10.000 bezoekers geslaagd

(belga) - Het zesdaagse "Blue Note-festival" heeft tijdens de Gentse Feesten bijna 10.000 bezoekers over de vloer gekregen. Alle tickets vlogen de deur uit en voor het tweede luik, met meer dansbare fusion-jazz, stonden er aan de ingang van het Gravensteen opnieuw jazzliefhebbers tevergeefs naar tickets te hengelen. Financieel wordt het festival een break-even, maar het concept is geslaagd, vindt organisator Bertrand Flamang.

Het Blue Note Festival was een primeur voor de Gentse Feesten en viel uiteen in een luik "mainstream jazz" (20-21 juli in de Bijloke) en een tweede driedaagse met meer hippe jazzvormen (25-27 juli in het Gravensteen). Bertrand Flamang, die de Gentse vzw Jazz en Muziek voorzit, reageerde enthousiast na afloop van de slotavond.

"De publieksopkomst was overweldigend en het ongeloof dat bij iedereen heerste over het verloop van het festival, is gaandeweg weggeëbd. Elvin Jones heeft mij zelfs spontaan geknuffeld, toen hij van het podium kwam. "It "s like you've been doing this for 20 years", zei hij.

Financieel is alles ongeveer rond, maar van het totale budget (620.000 euro) is wel bitter weinig over, juist genoeg om de werkingskosten te betalen tot aan de volgende editie.

Een van de redenen is de hoge productiekost, zegt de organisator: de tent in de Bijloke moest na drie dagen afgebroken worden en al het nodige licht- en geluidsmateriaal naar het Gravensteen overgebracht en terug opgesteld. Bovendien is de capaciteit van de oude burcht (maximum 1.200 man) te klein om die locatie echt rendabel te maken.

De prijzige verhuiskosten nopen de organisator ertoe om voor volgend jaar uit te kijken naar één enkele locatie, wellicht de Bijloke-site waar het festival dit jaar van start ging.

Op vlak van organisatie kan het festival ook beter, geeft Flamang toe: in de Bijloke waren er 's avonds te weinig stoeltjes, toiletten en eetmogelijkheden voor de ruim 2.000 bezoekers en zij die recht stonden, konden soms met moeite de artiesten zien.

Het bleek ook een haast onmogelijke karwei om het Gravensteen na elke concertavond klaar te stomen voor de toeristische bezoeken van de volgende dag. "Zelfs alle peuken moesten verwijderd worden, want in het Gravensteen mag eigenlijk niet gerookt worden".

"We hebben een veeleisend publiek gehad, maar dat is positief. Die komen voor de muziek", zegt Flamang tevreden. Naar zijn inschatting was de doorsnee bezoeker in de Bijloke 10 jaar jonger dan de traditionele jazzfanaat en in het Gravensteen 10 jaar ouder dan zij die normaal voor DJ's en fusion-jazz vallen. Of hoe het Blue Note-festival door toegankelijke muziek en een nieuwe formule een breed publiek wist aan te spreken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect