Nieuwe single Madonna eerst als ringtone

(tijd) - 'Hung Up', de langverwachte nieuwe single van Madonna, gaat maandagavond wereldwijd in radiopremière. Fans moeten nog minstens drie weken wachten voor de single in de winkels ligt, maar ze konden het nummer wel al downloaden als ringtone voor hun gsm.

'Hung Up' is de voorloper van Madonna's nieuwe album 'Confessions on a Dancefloor', dat op 14 november uitkomt. Muziekcritici vragen zich af of het rijk van de 47-jarige zangeres niet stilaan uit is.

Het is geweten: Madonna is een stuntvrouw. De jongste keer dat ze met haar muziek in de media kwam, stonden de Amerikaanse troepen op het punt Irak binnen te vallen. Op een strategisch perfect uitgekiend moment lanceerde ze 'American Life', de eerste single van haar gelijknamige nieuwe album. Voor de controversiële oorlogsclip van 'American Life' in roulatie was, barstte de discussie los over de inhoud. Zo pikte ze haar graantje mee van het publieke debat over de oorlog in Irak.

In de clip laat Madonna mooie meisjes met ronde vormen defileren in een militaire outfit en gooit ze een granaat in de handen van de Amerikaanse president, George Bush. Enig censuurwerk was nodig om conservatief Amerika te paaien. Handig hield ze de aandacht zo af van de inhoud. 'American Life' was niet meteen haar beste single. Daarom zijn de verwachtingen voor haar nieuwe single 'Hung Up' zo hooggespannen. Veel critici vragen zich af of de 47-jarige Madonna een zoveelste imagowissel zal overleven.

Iedereen herinnert zich de jonge Madonna met het rebelse, punkerige haar uit het begin van de jaren 80. Na de hitsingles 'Open your Heart', 'True Blue' en 'Papa don't Preach' veranderde de popster tot ieders verbazing van imago en uiterlijk. Ze knipte haar haren en herrees in een kapsel in de stijl van Marylin Monroe. De geflopte film 'Who's that Girl' leverde haar toch enkele hits op.

In 1989, met de release van 'Like a Prayer', verfde de zangeres dan haar haren donker. Veel ruimer was de belangstelling van pers en publiek voor de videoclip die de titelsong begeleidde. In 'Like a Prayer' bezoekt de sexy uitziende Madonna een kerk, waar een standbeeld van de heilige Sint-Martin de Porres tot leven komt en wordt vrijgelaten. Het Vaticaan veroordeelde de video en Madonna verloor een miljoenencontract van Pepsi. De heisa leverde haar wel een nieuwe wereldhit op. Een jaar later lokte Madonna heel wat controverse uit op haar 'Blond Ambition Tour', waar ze met zowel rooms-katholieke als seksuele symbolen speelde. In de 'Girlie Show' ging de zangeres zelfs nog een stapje verder met seksueel getinte elementen als orgies en sadomasochisme.

Na de cd 'Erotica' en de uitgave van het erotische fotoboek 'Sex' liet Madonna een ander facet van haar persoonlijkheid zien. Ze speelde in de film 'Evita' en toonde op 'Ray of Light' zowaar haar spirituele kant. Als bij wonder wist ze haar credibiliteit te behouden, ook al was ze de veertig intussen voorbij. Het werd tijd voor een nieuwe restyling rond de millenniumwende: op het trendy synthesiseralbum 'Music' werd ze opnieuw uitgevonden door de hippe Franse dj en producer Mirwais. De verrassende danssingles van dat album contrasteerden fel met de povere pop op 'American Life'.

Critici stellen zich de vraag welke Madonna op 'Confessions on a Dancefloor' in het voetlicht zal treden. Misschien wordt het wel opnieuw de religieuze flirtster. Een nummer van de nieuwe plaat zou 'Isaac' heten, een verwijzing naar de rabbijn Isaac Louria, die in de zestiende eeuw van Safed, in Galilea, het centrum van de Kabbalah-leer maakte. Madonna maakt de mystieke joodse beweging uit de 16de eeuw al een tijdje het hof. Niet alle joden zijn overigens gediend met de lofzang van de controversiële zangeres.

Op haar website liet de zangeres uitschijnen dat 'Confessions on a Dancefloor' een plezierige discoplaat wordt. 'Het is een pretentieloze feelgoodplaat geworden', aldus Madonna. 'Ik wil de mensen lekker aan het dansen krijgen.' De single 'Hung Up' bevat een sample van de Abba-hit 'Gimme Gimme Gimme'. Op de hoes ligt Madonna in een sensuele pose op een spiegel, gekleed in een roze niemendalletje en met puntige naaldhakken rond haar voeten gebonden. De befaamde lokken zijn dit keer oranje geverfd.

Om zeker te zijn dat de hele wereld straks ook op de twaalf nummers van 'Confessions on a Dancefloor' zal dansen, gebruikte Madonna na de opnames een methode die in de reclamewereld veel wordt toegepast: het marktonderzoek. Ze testte al haar liedjes uit op zogenaamde focusgroepen in dancings van Liverpool tot Ibiza. De reacties van de clubbezoekers op de instrumentale versies van de liedjes werden gefilmd om te zien of de nummers aansloegen. Aan de hand daarvan stelde ze het album samen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud