Peruviaanse tenor Juan Diego Florez brengt operafragmenten in de Munt

(tijd) - De Peruviaanse tenor Juan Diego Florez is te gast in de Munt voor een eenmalig concert. Vanavond brengt hij fragmenten uit opera's van Mozart, Bellini, Donizetti en Rossini. Voor deze gelegenheid werkt hij met het orkest van de Munt o.l.v. de Amerikaanse dirigent Christopher Franklin. Het is een unieke kans om deze beroemde tenor aan het werk te horen.

Juan Diego Florez werd in 1973 geboren in Lima en groeide op in een bijzonder muzikale familie. Zijn vader Ruben was een zanger van populaire Peruviaanse liederen. Op zijn elfde begon hij gitaar te studeren en trad hij in de voetsporen van zijn vader door liederen te componeren en te zingen. Op zijn recente cd brengt Florez een eerbetoon aan de Spaanse populaire muziek die hij uit zijn geboorteland kent. Hij groeide op met valses criollo's, marinera's, bolero's, ranchera's en tango's. Of het nu zijn vader was met zijn gitaar, of zijn moeder met haar creoolse stem of zijn grootmoeder die graag tango's speelde aan de piano, het repertoire hing bij de familie Florez altijd in de lucht.

Ook Juan Diego trad in die tijd op in de pianobars van de Barranco-wijk in Lima. Maar op zijn zeventiende trok hij naar het conservatorium. 'Ik werd in Lima bekend als zanger van populaire muziek, maar ik wilde beter weten hoe muziek in elkaar zat', vertelt Florez. 'Ik wilde noten kunnen lezen, wat piano kunnen spelen, en weten hoe ik arrangementen moest maken. Ik leerde die dingen, maar mijn zangleraar liet me ook aria's van Händel, Mozart en Haydn zingen. Zo leerde ik ook andere mogelijkheden van mijn stem kennen.'

Even later studeerde Juan Diego Florez aan het Curtis Instituut in Philadelphia. De Peruviaanse tenor Ernesto Palacio wijdde Florez in in de kunst van het 'bel canto' en maakte van hem een klassiek geschoolde zanger. 'In 1994 hoorde Palacio me zingen en hij besefte meteen dat mijn stem uitstekend geschikt was voor bel canto', vertelt Florez. 'Tijdens mijn opleiding zong ik al in Rossini-opera's als 'Viaggio a Reims' en 'Il Barbiere di Siviglia'. Ik houd enorm van eenvoud in Rossini's muziek. Net als Mozart maakte Rossini muziek met eenvoudige middelen. Maar het is wel zeer verfijnde muziek vol dramatiek en emotie.'

In 1996 maakte Florez zijn debuut op het Rossini Festival in het Italiaanse Pesaro in 'Matilde di Shabran' waar hij meteen dé revelatie was en waar hij nog steeds een graag geziene gast is. Ondertussen wordt de tenor overal ter wereld uitgenodigd in de meest vooraanstaande operahuizen. Hij treedt op tijdens de Salzburger Festspiele, in Pesaro, Covent Garden, de Metropolitan Opera, de Scala of de Wiener Staatsoper. Uit zijn opnames blijkt dat Florez dé bel cantozanger van zijn generatie is, en dat de muziek van Rossini hem bijzonder na aan het hart ligt. Met een lichte en heldere tenorstem laveert hij telkens doorheen de veeleisende coloraturen. 'Het is een geweldig gevoel dat je beseft dat jij het als zanger bent die de schoonheid en de emoties van de muziek voor het grootste deel naar de luisteraars overdraagt', zegt Florez.

Behalve een grote technische beheersing, die al heel wat fascinatie opwekt, is het in dat repertoire ook zaak om het publiek emotioneel te raken. 'Bij Rossini of Bellini moet je de mensen kunnen meeslepen, anders is die muziek oervervelend', zegt Florez. 'Dat leer je vooral door dingen uit te proberen. Voor ernstige rollen als Otello moet je autoriteit en ernst hebben, bij komische rollen als Le comte Ory moet je vooral een entertainer zijn. Natuurlijk helpt ook de componist een handje door het creëren van de juiste dramatische context. De muziek voor een dramatische situatie in 'Otello' gebruikte Rossini later in zijn 'Kattenduet'. Uit het feit dat hij met bijna dezelfde muziek een andere dramatische context kon oproepen, blijkt zijn genialiteit. Vaak speelt de orkestratie een belangrijke rol voor die dramatische inkleuring. En Rossini was volgens mij een groot orkestrator. Het is vandaag aan de dirigent en het orkest om die zaken naar boven te halen en de dramatische uitstraling van deze muziek te optimaliseren.'

Juan Diego Florez en het Orkest van de Munt onder leiding van Christopher Franklin - De Munt (Brussel) - vr. 17 feb., 20u. - tel. 070/233.939 of www.demunt.be

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud