Pressplay met geactualiseerde betalende muziekuitwisselingsdienst

(belga) - De on-linemuziekaanbieder Pressplay, eigendom van muziekgiganten Vivendi en Sony, herlanceert een betalende dienst om gemakkelijk muziek van het internet te halen, zo heeft de BBC donderdag gemeld. Hiermee maakt de muziekindustrie een betekenisvolle bocht in het denken over het kopiëren van muziek via het internet.

Pressplay lanceerde al begin 2002 een betalende muziekdienst terwijl eigenaars Vivendi en Sony probeerden een einde te maken aan de vloedgolf van gratis muziekuitwisseling op het net. Het probeerde daarbij de mensen te overtuigen niet op gratis diensten zoals Napster in te loggen omdat dit geen royalties aan artiesten en platenmaatschappijen betaalt.

Doch eenmaal het abonnement op Pressplay vervallen, mochten de liefhebbers de muziek niet houden. Wat niet bepaald aanzette tot het betalend downloaden. Bovendien beperkte Pressplay het aantal liedjes dat op een cd kon worden gebrand.

Pressplay biedt nu een opgewaardeerde dienst aan, waarbij men voor ongeveer tien dollar per maand zoveel als gewenst muziek mag downloaden. Zij het alleen uit de catalogus van Vivendi en Sony. Wie achttien dollar veil heeft, kan tot tien keer per maand muziek naar draagbare systemen als MP3 spelers kopiëren.

Pressplay hoopt tot een akkoord te komen met Warner Music en Bertelsmann om ook die catalogus ter beschikking te stellen. Die twee baten samen met EMI de betalende dienst MusicNet uit die het branden op een cd helemaal niet toelaat.

"Onze luisteraars zullen zoveel muziek kunnen beluisteren als ze maar willen", zo citeerde de BBC Pressplay-hoofd Michael Bebel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect