Radio Donna trekt nieuw jasje aan

(tijd) - De populaire hitzender Donna ondergaat een grondige facelift. De jongste telg in de radiofamilie van de openbare omroep wil zich aanpassen aan de tijdsgeest, en komt daarom inhoudelijk sterker, stouter en soberder uit de hoek. 'In de jaren 90 moest radio vooral leuk zijn, maar vandaag mag het opnieuw wat dieper gaan', verduidelijkt Jan Knudde, het nethoofd van Radio Donna.

Enkele weken na de restyling van Radio 1 wordt nu ook Donna in een volledig nieuw kleedje gestoken. Naast een rist nieuwe gezichten en programma's moeten ook een opgefrist logo, nieuwe jingles en een uitgebreide website de zender een jonger en gedurfder imago aanmeten. Bovendien mag Donna ook inhoudelijk wat dieper gaan. Aan de fundamenten van de zender wordt evenwel niet geraakt, 'want de trouwe luisteraar moet zijn favoriet blijven herkennen.' De oude baseline 'De Fun De Hits' wordt vervangen door 'Donna - Make My Day'.

In 1991 lanceerde de toenmalige BRTN Donna als hitzender voor jonge luisteraars van 25 tot 44 jaar. Tot die tijd kon de familiezender Radio 2 een buitenproportioneel marktaandeel optekenen, maar met de komst van de commerciële radio in het achterhoofd wilde de openbare omroep zijn netten verder differentiëren. Daarenboven leek het onhoudbaar om de heterogene groep luisteraars met één zender te kunnen blijven bedienen.

De lancering van Radio Donna was alvast een schot in de roos. Dankzij de populariteit van het radiostation kon de VRT een bijna onwerelds marktaandeel van meer dan 80 procent veroveren en de markt bezetten nog voor de concurrentie van start was gegaan. Dertien jaar na datum is Donna nog steeds de populairste telg van de VRT-radiofamilie, al heeft de zender toch een schare luisteraars verloren aan de private stations Q-Music en 4FM. Was het succes van Q-Music de aanleiding voor de verjongingskuur?

'De goede cijfers van Q-Music waren zeker niet de aanleiding voor de restyling', zegt Jan Knudde, nethoofd van Radio Donna. 'We waren al langer bezig met de vernieuwingsoperatie. Uiteraard houdt het relatieve succes van de concurrentie ons wel alert, maar wij gaan uit van onze eigen sterktes en zwaktes. Bovendien hadden we zelf eigenlijk een grotere en snellere groei van de concurrentie verwacht.'

Volgens Knudde was het ook de hoogste tijd voor een grondige bijsturing. 'Een cyclus van zes à zeven jaar is lang voor een zender die de vinger aan de pols wil houden. Donna moet zich aanpassen aan de tijdsgeest. In de jaren 90 diende radio vooral leuk te zijn, maar vandaag mag het al eens wat dieper gaan, inhoud wordt weer belangrijk.'

Dat Donna juist nu het inhoudelijke aspect in de spotlights plaatst, kan in het licht van de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst tussen de openbare omroep en de Vlaamse regering geen toeval zijn. Als meest commerciële zender van de VRT wordt Donna voortdurend geviseerd. Dat de zender zijn publieke functie door de verdieping extra in de verf zet, wil Knudde evenwel niet gezegd hebben.

'Onze vernieuwingsoperatie stoelt op een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar hoe jonge mensen radio gebruiken, en wat ze ervan verwachten', klinkt het. 'Uit dat onderzoek blijkt nu eenmaal dat luisteraars veeleisender geworden zijn, en meer willen dan alleen maar de fun en de hits. Het is dus aan ons om daarop in te spelen. Maar als de verdieping helpt om aan te geven dat Donna erg belangrijk is in de portfolio van de openbare omroep, dan is dat mooi meegenomen.'

In het nieuwe programmaschema is er nog meer aandacht voor muziek dan voorheen, maar van echt veel nieuwe stemmen en formats is er vooralsnog geen sprake. David Van Ooteghem en Jeroen Goris vormen het nieuwe ochtendduo van de zender en Peter Van Asbroeck en Kurt Vergult zoeken op zaterdagochtend naar het antwoord op de meest onmogelijke vragen in 'de Opsporingsbrigade'.

Daarnaast zijn ook 'Get Fresh' op vrijdag, 'Evert & Co.' op zondag en het verzoekprogramma 'Request' op beide weekenddagen nieuw. Verder worden presentatoren die hun sporen al verdienden op een andere manier uitgespeeld, en worden succesformules lichtjes aangepast.

Het hulplijnprogramma 'Vrouwentongen' met Leen Demaré is bijvoorbeeld afgevoerd, maar in 'Wees Gegroet' op vrijdagnamiddag mag de presentatrice iets gelijkaardigs doen. Haar vertrouwde stek tussen 10 en 12 uur wordt ingevuld door Yasmine. De mannelijke tegenhanger van Yasmine, Marc Heyninck, moet tussen 14 en 16 uur vaart in de namiddag brengen. Ann Reymen blijft op post tussen 16 en 18 uur, en Dominique Crommen test de muziekkennis van de luisteraars tussen 18 en 20 uur in Hitmaster.

'We zetten natuurlijk geen volledig ander net op', verduidelijkt Jan Knudde. 'We trachten een evenwicht te vinden tussen nieuwigheden waar nodig, en traditionele programma's die goed lopen. Onze presentatoren van weleer nemen hun persoonlijkheid mee naar de nieuwe Donna, en dat is maar goed ook. De nieuwkomers zorgen wel voor een frisse kijk op het geheel.' De nieuwe vormgeving zal de manier van presenteren ook beïnvloeden. 'Het mag allemaal wat stouter en spitsvondiger, de luisteraars pikken het sfeertje van glitter en glamour niet langer. Daarom is de vormgeving soberder dan voordien.'

Ook de website van Donna krijgt een nieuwe en meer toegankelijke look. Surfers kunnen de belangrijkste nieuws- en sporthoofdpunten meepikken, en krijgen naast een weeroverzicht ook de meest recente verkeersinformatie. Ten slotte zijn de zoekfuncties vernieuwd, wordt de film-, muziek- en evenementeninformatie flink uitgebreid en krijgt de internetversie van Hitmaster een grondige opknapbeurt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud