Verkoop van muziek via internet blijft dalen

(belga) - Het illegaal branden van cd's en de vele gratis muzieksites hebben ernstige gevolgen voor de verkoop van muziek via internet. Ook de traditionele verkoop daalt al geruime tijd. Een maandag gepubliceerde studie van het gespecialiseerde bedrijf comScore Networks toont aan dat de daling van de verkoop via internet de afgelopen zomer duidelijk is versneld.

De eerste negen maanden van het jaar is de omzet van de on line verkoop met 25 procent gedaald tot 545 miljoen dollar, tegen 730 miljoen tijdens de drie eerste kwartalen van 2001. In vergelijking met dezelfde periode van 2001 is de verkoop in de eerste drie maanden met 12 procent gedaald en met 28 procent tijdens het daarop volgende kwartaal. In de periode van juli tot september klapte de verkoop zelfs met 39 procent in.

De daling is extra wrang volgens comScore Networks, dat gespecialiseerd in het publieksonderzoek van internet en de e-commerce, omdat de totale verkoop via internet in de meeste andere sectoren in de periode juist toenam.

De muziekindustrie wijt de daling van de on line en (kleinere daling van de gewone) off line verkoop aan verschillende factoren, zoals de vertraging van de economie, de vermindering van het aantal grote hits, de piraterij, het illegaal kopiƫren en de uitwisseling van titels via gratis muzieksites, vooral Kazaa en Morpheus die de rol van Napster hebben overgenomen, zegt Peter Daboll van comScore.

Deze beide diensten zagen hun ledenbestanden de afgelopen tijd reusachtig groeien. In het kwartaal van 2001 hadden Kazaa en Morpheus in de VS beiden minder dan een miljoen thuisgebruikers. Het aantal Kazaa-leden nam toe tot 4,6 miljoen in het eerste kwartaal van 2002 tot zelfs 9,4 miljoen in september dit jaar.

Volgens het onderzoek zijn de grote platenmaatschappijen er niet in geslaagd om internetgebruikers over te halen een abonnement te nemen op hun gespecialiseerde muziekdiensten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud