Advertentie

Music Hall kiest voor internationale top

(tijd) - De Belgische evenementengroep Music Hall legt zich steeds meer toe op internationale coproducties en beperkt zich tot één eigen productie per jaar. 'Chicago', de West End-musical die naar Antwerpen en Gent komt, past volledig in die koerswijziging. Die heeft vooral te maken met het te hoge financiële risico van eigen producties, zegt Geert Allaert, de topman van Music Hall.

Om de West End-musical 'Chicago' in de originele Engelse versie naar Vlaanderen te brengen, werkte de Belgische evenementengroep Music Hall Group samen met de Londense tak van Clear Channel. Die samenwerking past in de nieuwe filosofie van Music Hall Group. 'Onze groep, met Vorst Nationaal, de Antwerpse Stadsschouwburg, de Gentse Capitole en volgend jaar ook het Casino Cursaal in Oostende, wil meer als receptief theater gaan werken', zegt de gedelegeerd bestuurder, Geert Allaert. 'We willen de kwalitatief beste producties van over de hele wereld naar Vlaanderen halen. Veel van die musicals zitten in het Londense West End-theater. Vandaar dat we met Londen een structurele samenwerking willen uitbouwen. Maar niet alleen met Londen, ook in steden als Amsterdam en Parijs willen we met vaste partners werken.'

Music Hall Group wil zich jaarlijks beperken tot één eigen productie en verder zoveel mogelijk buitenlandse topproducties naar België halen. Een radicale ommezwaai voor de groep, die de jongste jaren investeerde in drie tot vier eigen musicals per jaar. Maar dat bleek niet rendabel te zijn. Meermaals raakte Music Hall in financiële problemen met eigen producties. Zo trok 'Phantom of the Opera' wel 412.000 betalende bezoekers, maar over een langere periode dan verwacht, zodat Music Hall er financieel toch zijn broek aan scheurde.

'Dat heeft vooral te maken met de hoge preproductiekosten', zegt Geert Allaert. 'Hoogstaande eigen musicalproducties zijn gewoon te duur. De cast moet minstens acht weken repeteren, betaald worden, er is de huur voor de repetitieruimte enzovoort. Als een productie naar verschillende steden komt in een toerneeverband, kan die opbouwkost gedeeld worden.'

Dit jaar nog kwam Music Hall NV, de productiepoot van de Music Hall Group, in de problemen door het onverwachte wegvallen van vertoningen van de eigen musical 'Romeo en Julia' in Nederland. 'Romeo en Julia' haalde 120.000 bezoekers in Antwerpen. De bedoeling was er in Nederland nog eens zoveel te bereiken. Door werken in de Amsterdamse Carré moest de Nederlandse tournee echter uitgesteld worden tot januari 2004.

Music Hall Group voelde de adem van de schuldeisers in de nek en vroeg een gerechtelijk akkoord aan voor zijn productiedochter Music Hall. In juni 2003 kende de rechtbank van koophandel in Antwerpen dat gerechtelijke akkoord toe, waardoor Music Hall NV voorlopig bescherming geniet tegen schuldeisers en de geplande tournee in Nederland kan doorgaan.

Music Hall werd in 1988 opgericht door Geert Allaert. De eerste jaren legde de groep zich vooral toe op het promoten van concerten van buitenlandse artiesten, maar nadien concentreerde Music Hall zich steeds meer op Nederlandstalige familiespektakels als 'Peter Pan' en verwierf het de rechten op internationale musicals als 'Cats', 'Les Miserables' en 'Phantom of the Opera'.

Maar het brengen van dergelijke producties in Vlaanderen, al lokken ze volle zalen, is financieel niet langer haalbaar zonder subsidies van de overheid of steun van het bedrijfsleven, zegt men bij Music Hall Group. Voor de jaarlijkse eigen musicalproductie kan Music Hall Group naast ticketinkomsten sinds kort ook terugvallen op een cultureel bedrijfsfonds. 'Wil men meer producties, dan moet de overheid bijspringen', meent Allaert.

Maar zolang dat niet het geval is, trekt Music Hall Group resoluut de internationale kaart. 'De musical 'Chicago' in Antwerpen en Gent is een productie van respectievelijk de Stadsschouwburg Antwerpen en de Gentse Capitole en Clear Channel Londen', legt Geert Allaert uit.

'De rol van Music Hall Group blijft beperkt tot logistieke en technische ondersteuning, marketing en ticketverkoop en de exploitatie van de zaal. Clear Channel Londen is verantwoordelijk voor het eindproduct. Zij staan in voor de productie en betalen onder meer de lonen van de cast.' De inkomsten worden evenredig verdeeld. Wat het financieel risico voor Music Hall Group uiteraard een stuk kleiner maakt.

Ook voor de toekomst plannen Music Hall Group en Clear Channel Londen een dergelijke samenwerking, besluit Allaert.

20539116

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud