Vernieuwde Beursschouwburg wil nooit meer slapen

(tijd) - De ingrijpende verbouwing van de Brusselse Beursschouwburg is voltooid. Meer dan dubbel zoveel plaats en een grote centrale hal als kloppend hart van het gebouw zijn de belangrijkste vernieuwingen. Inhoudelijk kiest de Beursschouwburg niet voor radicale wijzigingen. De deuren voor het publiek openen begin februari met een tien dagen durend non-stopprogramma.

De Beursschouwburg bestaat uit twee gebouwen aan de August Ortsstraat. Die sluiten aan op een derde pand aan de Karperbrug. Een groot deel van het gebouw stond jarenlang leeg en was verwaarloosd. Voor de verbouwingswerkzaamheden was slechts 40 procent van het gebouw in gebruik. De overige 60 procent was niet toegankelijk of verkeerde in zeer slechte staat.

De meest donkere en ontoegankelijke ruimtes zijn nu verwijderd om een ruime lichtrijke centrale hal te vormen, waaraan de ticketbalie, een expo- en projectieruimte, het café, de artiestenfoyer en de kantoren van de medewerkers grenzen. Die centrale hal moet de hoofdslagader van de Beursschouwburg worden, 'de plek waar Brussel het gebouw wordt binnengezogen en waar steeds iets te gebeuren staat', omschrijven de architecten.

Ook de andere nieuwe ruimtes van de Beursschouwburg zijn flexibel inzetbaar. Het gebouw heeft veel onbestemde ruimte, zoals overlopen, trappen en foyers, die gebruikt kunnen worden voor meer hybride presentatievormen. Die moeten een antwoord bieden op de nood van veel hedendaagse artiesten, die op zoek zijn naar nieuwe ruimtes voor performances of installaties. In verhouding zijn de klassieke voorstellingsruimten in het gebouw vrij klein. De Beursschouwburg richt zich dan ook vooral op jonge kunstenaars.

De renovatie van de Beursschouwburg is het resultaat van de samenwerking tussen twee architectenbureaus, B-architecten Crols-Engelen-Grooten en D'Hondt-Heyninck-Parein architecten. De Vlaamse Gemeenschap startte de werken in 2001 op na een open architectuurwedstrijd.

Sinds anderhalf jaar heeft de Beursschouwburg ook een nieuwe directie. In mei 2002 trad Guido Minne aan als de algemene leider en Frederik Verrote als de zakelijke leider. De nieuwe leiding en het grondig gerenoveerde gebouw betekenen echter niet dat de inhoudelijke politiek van de Beursschouwburg drastisch wijzigt.

'De basisdoelstellingen voor de toekomstige werking liggen in de lijn van het verleden', zegt Guido Minne. 'We willen een open huis blijven, dat artistiek werk laat gedijen zonder uit het oog te verliezen wat zich in de buitenwereld afspeelt. De vernieuwde schouwburg met zijn centrale ligging moet uitgroeien tot een plek waar ontmoeting en reflectie centraal staan, waar mensen en ideeën samenkomen. En waar ook ruimte is voor geschifte ideeën en voor de ontginning van potentiële creativiteit.'

Minne ziet de Beursschouwburg in een continue dynamiek. 'Het mag geen gebouw zijn dat zich een uur voor de voorstelling openstelt en de deuren weer sluit als de artiesten en het publiek naar huis gaan. We fantaseren over permanente publieke toegankelijkheid, over doorlopende artistieke bedrijvigheid. In onze stoutste dromen gaat dit gebouw nooit meer slapen.'

Op 5 februari 2004, 39 jaar na officiële opening van het gebouw in 1965, gaat de Beursschouwburg opnieuw open. Het openingsproject 'Blanco' wil gedurende tien dagen een staalkaart brengen van de programmering van 2004. De Beursschouwburg stelt zichzelf voor de uitdaging om gedurende tien dagen 24 uur op 24 te functioneren en om geen namen van meewerkende artiesten of titels van producties op voorhand bekend te maken.

SaV

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud