Cream / 'Royal Albert Hall'

Rhino/Warner

(tijd) In 1968 gaven drummer Ginger Baker, bassist Jack Bruce en gitaargod Eric Clapton als Cream een legendarisch afscheidsconcert in de Londense Royal Albert Hall. Anno 2005 stond het trio vier dagen in mei opnieuw in dezelfde zaal voor een reünieconcert. En getuige de reacties van het publiek - overwegend boven de 40 maar toch ook verrassend veel jongeren - is de status als een van de meest legendarische bluesjazztrio's (volgens Ginger was Cream zeker geen rockband) onaangetast gebleven. In amper twee jaar, van 1966 tot '68, hadden ze zeven albums uitgebracht en zowat constant getoerd, geen wonder dus dat er al snel barsten in het samenwerkingsproces kwamen.

Maar de tijd heelt alle wonden en van enige rivaliteit en creatieve meningsverschillen die ooit zelfs tot een handgemeen op het podium hadden geleid, is nu geen sprake meer. Het ouder worden scherpte het muzikale vakmanschap duidelijk aan en dat is net wat het publiek van dit soort dvd's verwacht. Het beeld en de 5.1 surround klank zijn optimaal, waardoor songs als 'Sunshine Of Your Love', 'White Room', 'Born Under A Bad Sign' of 'Spoonful' heerlijk afsmaken. Wat de reünie zo speciaal maakt, is dat Clapton er zichtbaar genoegen in schept om te jammen met Bruce en Baker terwijl hij ooit de groep verliet vanwege de losse manier van musiceren en de improvisatiedrang van het duo. Een nummer als 'Stormy Monday' verduidelijkt die vaststelling zowel visueel als auditief. Drie heren en drie instrumenten_ goed voor een dikke twee uur magie op twee dvd's met enkele verhelderende interviews bovenop.

DF