The English Concert / 'Heinrich Ignaz Franz Biber. Missa Christi Resurgentis'

HMU 807397

(tijd) In 2004, 300 jaar na de dood van Heinrich Ignaz Franz Biber, voerde The English Concert onder leiding van Andew Manze de 'Missa Christi Resurgentis' opnieuw uit. Het werk werd gecomponeerd in opdracht van de prins-aartsbischop van Salzburg om Pasen van 1674 te vieren. Het verschijnt nu voor het eerst ook op cd. De vijf misdelen worden, zoals gebruikelijk in Salzburg in de late 17de eeuw, ingeleid en onderbroken door instrumentale stukken. Zo krijgen we in dit programma ook vijf sonates te horen die Biber in 1682 componeerde. Maar het meeste indruk maakt de sublieme Sonata XII van Johann Heinrich Schmelzer, die Manze tussen 'Credo' en 'Sanctus' plaatste. In dit werk is een rijke sonoriteit te horen en deze instrumentale muziek wordt door the English Concert dynamisch, maar ook subtiel en met veel stijlgevoel uitgevoerd.

De grootse dubbelkorige 'Missa Christi resurgentis', met strijkers en blazers, is een van Bibers eerste miszettingen. Het werk klinkt van bij aanvang groots en exuberant, maar heeft ook diepgang. Voor de uitvoering in de Temple Church in Londen, die net als de kathedraal in Salzburg over een rijke akoestiek beschikt, werd voor ruimtelijke spreiding van de vocale en instrumentale groepen gekozen wat in de superaudio-opname vooral in de antifonale delen bijzonder doeltreffend is. Degelijke zangers, maar vooral schitterende instrumentalisten bij de cornetto's, trompetten, en tot slot ook violist-dirigent Andrew Manze zelf, zorgen voor een schitterende uitvoering van dit vergeten meesterwerk van een van de boeiendste componisten uit de periode vóór Bach. TE