The Wedding Present / 'Take Fountain'

Scopitones/Stickman Records

(tijd) The Wedding Present is terug van nooit weggeweest. Alleen valt het nu des te meer op: de band heet opnieuw gewoon The Wedding Present en niet Cinerama, de afsplitsing van de band die acht jaar lang tot hoofdproject gebombardeerd werd. Tot voorman David Gedge zich bewust werd dat, ondanks de orkestrale, filmische stempel die hij op Cinerama drukte, de twee groepen eigenlijk één zijn. Tot Sally Murrell, zijn levenspartner en medebezielster van Cinerama, hem verliet. Tot John Peel zaliger hem op de man af vroeg waarom hij de draad niet gewoon oppakte. Als zelfs Gang Of Four en MC5 herenigen, wie zou er dan wakker liggen van de blijde intrede van een band die nooit echt gesplit is? Wij, zo blijkt nu, want 'Take Fountain' is een prachtplaat. Ze ligt niet eens zo ver van de laatste albums die de man maakte met zijn ex, maar is dankzij de soms ingehouden, soms uitbarstende intensiteit ontroerend. De haast voyeuristische teksten over Gedges privé-problemen vormen samen met het tegelijk harmonieuze en confronterende gitaargeweld de soundtrack bij het jaar na zijn relatiebreuk. Het begint met intense pijn en ongeloof, dan komen de frustratie, de schuld- en wraakgevoelens, de bitterheid en uiteindelijk langzaam het besef dat het leven verdergaat. Een nieuwe liefde luidt de ommekeer in. Het hele zwikje komt aan bod. 'Take Fountain' is een getuigenrelaas van een gelouterd man, die met zijn nostalgische stem als geen ander verlangen kan evoceren en de diepste dalen door moest om opnieuw hoogten in zicht te krijgen.