Wynton Marsalis / 'Unforgivable blackness'

Blue Note 64195 - distributie Emi

Wynton Marsalis schreef en speelde de muziek bij 'Unforgivable blackness', de film van Ken Burns over de zwarte bokskampioen Jack Johnson. Die mythische figuur inspireerde dertig jaar geleden Miles Davis tot onsentimentele, moderne muziek die de hard verdiende street credibility en het wilde temperament van Johnson in zich droeg ('The complete Jack Johnson sessions', Sony/Columbia). De film van Burns en de bijbehorende muziek van Marsalis doen heel erg hun best om Johnson op te voeren als een nobele, waardige figuur, een symbool van het overlevingsvermogen van de zwarte Amerikaan in de vijandige blanke maatschappij. Die interpretatie past natuurlijk perfect bij Marsalis' kijk op de jazz: ook die lijkt uit een mooi bijgekleurd plaatjesboek te komen. De muzikale vignetjes die de trompettist bedacht voor zijn kleine groep doen ongetwijfeld hun werk als nostalgische illustratie bij de film die zich afspeelt in de eerste helft van vorige eeuw. In de huiskamer klinken ze echter als saaie remakes van oude jazz, compleet met banjo, beverige trombone en onhandige arrangementen. Alleen de weer opgeviste stukken uit twee oudere Marsalis elpees die 'Unforgivable blackness' moeten completeren, ontsnappen aan de catastrofe.

RL

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud