Accused

(tijd) - 'Stel je voor dat je op een dag opgepakt wordt door de politie.' Dat was volgens regisseur Jacob Thuesen de drijvende gedachte achter 'Accused'. Wat gebeurt er als je plots van een zware misdaad beschuldigd wordt? Hoe sterk is het vertrouwen dat je omgeving dan heeft in jou?

Oké, je echtgenote, kinderen en directe familie zullen uit pure liefde aan jouw kant blijven staan, maar wat met de mensen die je maar zijdelings of oppervlakkig kennen? Waar rook is, is vuur, klinkt volkswijsheid, en overal waar je komt, voel je de twijfelende of verwijtende blikken in je rug.

Dat is precies wat Henrik overkomt. De ene dag is hij nog de geliefde zwemleraar die tijd maakt voor al zijn leerlingen en hen geduldig blijft helpen, de volgende is hij een viezerik die best voorgoed achter de tralies verdwijnt. En dat allemaal om wat zijn dochter Stine aan de schoolpsychologe verteld heeft. Henrik heeft haar jarenlang misbruikt, klinkt de aanklacht en hoewel het 14-jarige meisje een lange voorgeschiedenis heeft van leugens, fabeltjes en bedrog, voelde de psychologe zich toch verplicht om Stines verhaal te melden aan de bevoegde instanties. Henrik krijgt wel de kans om zich te verdedigen, maar de vraag is of het kwaad op dat moment niet al lang geschied is.

'Accused' mag dan een bijzonder gevoelig onderwerp aankaarten, Thuesen en scenarist Kim Fupz Aakeson (in Denemarken bekend als cartoonist, toneelschrijver en kinderauteur) mijden tijdens het grootste deel van de film elke vorm van sensatie of emotionele uitbarsting. Die bedachtzame toon drijft de spanning subtiel op, al vraag je je soms af waarom Henrik en zijn vrouw Nina zo rustig blijven bij de gruwelijke beschuldigingen van hun dochter. Thuesen is bovendien slim genoeg om Stine tijdens het grootste deel van de film buiten beeld te laten, als een onzichtbare kracht die Henriks leven in de dieperik trekt.

De ultieme confrontatie tussen vader en dochter snijdt daardoor extra diep, maar blijkt ook de zwakke plek van het verhaal. Op dat moment schakelen Thuesen en Aakeson namelijk over van een messcherp en indringend drama over de paranoia rond kindermisbruik die momenteel heerst en de relativiteit van vrijspraak naar een simpele whodunnit. Vreesden ze dat het thema op zich niet zou volstaan om een hele film vol te maken? Hoopten ze op die manier hun climax nog meer in de verf te zetten? Of vonden ze dat de kijker nog een schokkende onthulling verdiende? Feit is dat de laatste tien minuten zowat alles tegenspreken wat 'Accused' zo zorgvuldig heeft opgebouwd. Thuesen liet zich naar eigen zeggen uitgebreid inspireren door 'The Wrong Man' van Alfred Hitchcock. Hij was beter tot het eind blijven kijken. RN