Boogeyman

Van Stephen T. Kay. Met Barry Watson, Emily Deschanel, Skye McCole Bartusiak, Tory Mussett, Andrew Glover, Lucy Lawless, Charles Mesure.

(tijd) Tim is bang voor het donker en dat is hij al sinds zijn achtste. Als kind maakte hij een vreselijk trauma mee dat hij op zijn 23ste nog steeds niet van zich af heeft kunnen schudden. Het heeft allemaal te maken met de Boeman, dat gruwelijke monster dat huist in elke schaduw en vooral kinderkamers bijzonder smakelijke plaatsen vindt.

Meer dan het uitgangspunt van de Amerikaanse griezel 'Boogeyman' heb je in wezen niet nodig om de film van voor tot achter uit te spellen. Tim zal gedwongen zijn terug te keren naar de ouderlijke woning, waar de kern van zijn angsten huist en het monster te trotseren, intussen zullen rond hem allerlei slachtoffers vallen en de regisseur zal zijn uiterste best doen om het publiek de stuipen op het lijf te jagen. Dat die cineast (Stephen T. Kay) daar hoegenaamd niet in zal slagen, heb je ook al meteen door. De openingsscène, die beschrijft wat de jonge Tim destijds heeft meegemaakt, zou vol sluipende spanning en ongemakkelijke sfeer moeten steken. Kay haalt alle kunstgrepen boven die gelijkaardige films in het verleden geholpen hebben, maar weet niet wat hij ermee moet aanvangen.

Blijkbaar heeft hij dat trouwens ook door, want hij doet op de duur steeds gretiger een beroep op dat ultieme wanhoopsmiddel van de radeloze horrorregisseur: het schokeffect. Als de camera ergens traag langs glijdt, mag je er zeker van zijn dat ergens wel iets uit zal springen, begeleid door snerpende geluiden of een galmende donderslag. Aanvankelijk wip je nog even uit je zetel, maar het duurt niet lang voor die constante knallen zo voorspelbaar worden dat ze enkel nog op de zenuwen werken.

Tot overmaat van ramp houden de plot en de personages ook geen steek. 'Boogeyman' is het soort film waar een vrouw, die goed weet dat Tim doodsbang is in zijn ouderlijke huis, daar op een donkere avond gaat aankloppen en als ze geen antwoord krijgt toch maar besluit de duistere woonst te gaan verkennen. Dat het digitale monster uiteindelijk ook nergens op lijkt, komt dan ook niet als een verrassing. RN