Brokeback Mountain

Van Ang Lee. Naar het verhaal van E. Annie Proulx. Met Heath Ledger, Jake Gyllenhaal, Randy Quaid, Anne Hathaway, Michelle Williams, David Harbour, Linda Cardellini

(tijd) Is het fair om 'Brokeback Mountain' te bestempelen als een homowestern? Het hangt ervan af hoe diep je wil graven, lijkt ons. Oppervlakkig gezien gaat het inderdaad om een verhaal over twee kerels die professioneel schapen hoeden en tijdens een gemeenschappelijke opdracht in de bergen van Wyoming een boontje krijgen voor elkaar.

Maar als de film die Ang Lee rond die amoureuze calvarietocht geconstrueerd heeft, zo diep snijdt, is dat zeker ook omdat hij gevoelens en thema's aanraakt die we allemaal herkennen. Het diepe verdriet dat gepaard gaat met onmogelijke liefde is namelijk van alle tijden en alle seksuele voorkeuren. Het zit zowel in 'Romeo and Juliet' als in Todd Haynes' 'Far from Heaven', in 'The Age of Innocence' van Edith Wharton en 'In the Mood for Love' van Wong Kar-wai. En het zit vooral in zowat elke film die Ang Lee tot nu toe heeft gemaakt.

Maar we hebben het zelden zo pregnant en indringend op het scherm gezien als hier. Elke gedachte, elke scène, elk gebaar, elke dialoog dient om die centrale frustratie aan te scherpen. Als hoofdpersonage Ennis Del Mar in de eerste scène aankomt bij de baas die hem aan zijn grote liefde Jack Twist zal koppelen, hangt ergens een bordje met de onheilspellende woorden 'Trespassers will be shot. Survivors will be shot again.' Hij woont met andere woorden in een wereld die weinig medelijden heeft met mensen die zich niet aan de heersende regels houden, wat die regels ook mogen zijn.

We bevinden ons bovendien in de vroege jaren 60 en in een streek waar gevoelens over het algemeen netjes bedekt moeten blijven, laat staan gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht. De enige manier waarop de cowboys zich kunnen uitdrukken, is via geweld, en dat wordt ze van kindsbeen af ingestampt. Op een bepaald moment vertelt Ennis hoe hij als kind uit zijn bed werd gehaald door zijn halfdronken vader, die hem meenam om het lijk te tonen van een man die wegens zijn homoseksualiteit doodgeranseld was.

Het moet een helse taak zijn geweest voor Lee en zijn scenaristen Larry McMurtry en Diana Ossana om duidelijk te maken wat zich achter Ennis' pokerface afspeelt. E. Annie Proulx, die het oorspronkelijke kortverhaal schreef, kon het letterlijk verwoorden, de film moet het op een andere manier aanpakken. En toch begrijp je moeiteloos de complexe emoties die door het verhaal golven.

Met dank aan zijn acteurs natuurlijk, die knap het gevecht winnen tegen pruiken en make-up. 'Brokeback Mountain' laat ze bovendien alle tijd om de personages uit te bouwen, zodat de ontwikkelingen nooit geforceerd of gemanipuleerd lijken. Daardoor krijgt het verhaal ook een fataliteit die alles nog eens extra in de verf zet. Een zinderende, ingetogen, pakkende en wurgende film, die meer dan terecht overal in de prijzen valt en nu ook als grote Oscarkandidaat naar voren geschoven wordt.