Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Met Jim Carrey, Kate Winslet, Tom Wilkinson, Elijah Wood, Kirsten Dunst, Mark Ruffalo, Thomas Jay Ryan, Jane Adams, David Cross, Ryan Whitney

(tijd) Aan bizarre onderwerpen heeft het scriptschrijver Charlie Kaufman nooit ontbroken, maar doorgaans moest hij het ook van die originele ideeën hebben. Waar het precies aan lag, valt moeilijk te zeggen, maar zowel 'Being John Malkovich' als 'Human Nature' en 'Adaptation' speelden zich vooral tussen de twee oren van het publiek af. Je was erdoor gefascineerd en vaak ook geamuseerd, maar het was niet bepaald alsof je de verzuchtingen en dromen van de personages echt in je buik voelde zinderen.

In 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' laat Kaufman voor het eerst zien dat hij ook weet waar het hart ligt. 'Boy, if I could meet someone new', schrijft hoofdpersonage Joel Barrish (Jim Carrey zoals u hem nog nooit zag) in het dagboek dat hij overal met zich meeneemt. Joel is een groot van gestalte maar vanbinnen komt hij nauwelijks boven een tuinkabouter uit. Door die extreem schuchtere en introverte persoonlijkheid durft hij een vreemde niet aan te spreken, dus als het tot een relatie komt tussen hem en de mooie Clementine Kruczynski, heeft zij de eerste stap moeten doen. Clementine is zowat het tegenovergestelde van Joel, een kleurrijke figuur (elke dag een andere haartint) die alles vlakaf zegt wat haar op het hart ligt. Maar de jonge vrouw heeft haar eigen muizenissen en de relatie komt onder zware druk te staan.

Maakt u zich geen zorgen, daarmee hebben we met moeite aan de oppervlakte gekrabd van dit unieke liefdesverhaal. Er komt immers nog een dokter opdraven die een wel heel nieuwe techniek heeft ontwikkeld om hartzeer ongedaan te maken. Kaufman komt in 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' opnieuw aandraven met een nooit gezien concept, maar dat idee wordt deze keer moeiteloos naar de tweede rang verdrongen. Als de film zich zo diep in je geheugen nestelt, heeft dat in de eerste plaats te maken met de pijnlijke ontroering die hij losmaakt. Hoe bizar de gebeurtenissen ook worden (en geloof ons, je kijkt je ogen uit), je weet op elk moment perfect wat gaande is en wat de hoofdpersonages doormaken.

Met Michel Gondry vond Kaufman bovendien een regisseur die ook visueel de nagel op de kop slaat. 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' ziet eruit alsof hij op een gewone videocamera is gedraaid, waardoor de speciale effecten helemaal onzichtbaar worden. De film barst van de trompe-l'oeils en staaltjes droomlogica: Joel loopt van een boekenwinkel in zijn woonkamer, het begint binnen te regenen, er vallen auto's uit de lucht, beelden lopen achteruit en mensen verdwijnen in het niets. Kaufman knoopt er finaal ook nog eens een memorabele boodschap aan vast. Grijp alle mooie dingen vast die je kan krijgen, zegt 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind', ook al weet je dat het gruwelijk slecht kan aflopen. Er zijn namelijk altijd momenten die het verdienen dat je ze meegemaakt hebt. Deze film bijvoorbeeld.