Hotel Rwanda

Van Terry George. Met Don Cheadle, Sophie Okonedo, Nick Nolte, Joaquin Phoenix, Desmond Dube, David O'Hara, Cara Seymour, Fana Mokoena, Jean Reno

(tijd) 'In de holocaust zijn zes miljoen mensen omgebracht door de nazi's. 'Schindler's List' gaat over 600 die het overleefd hebben.' Dat zei Stanley Kubrick ooit over Spielbergs bejubelde oscarwinnaar. Blijkbaar vond hij het ergens immoreel om zo'n donkere pagina uit de wereldgeschiedenis te behandelen via een verheffend verhaal. Kubricks woorden kan je ook perfect toepassen op 'Hotel Rwanda' van de Noord-Ierse regisseur Terry George. De film wil een beeld schetsen van de Rwandese volkerenmoord van 1994, toen de Hutu-meerderheid in honderd dagen tijd 800.000 Tutsi's en Tutsi-sympathisanten afmaakte en het Westen discussieerde over de precieze definitie van 'genocide'. De meeste van die moorden werden uitgevoerd met een machete, wat het bloedbad des te gruwelijker maakte.

Niet dat je daar in 'Hotel Rwanda' veel van te zien krijgt. Om verschillende redenen (niet het minst de wetenschap dat de gemiddelde kijker liever een positief verhaal ziet) koos Terry George de figuur van Paul Rusesabagina als focus. Rusesabagina, die lang in Kraainem heeft gewoond, was in 1994 manager van het chique Sabena-hotel Mille Collines in Kigali. Hij redde er het leven van meer duizend Tutsi's, die hij onderdak gaf in het hotel terwijl hij de Hutu-milities buitenhield. Daarvoor deed hij een beroep op alle kneepjes die hij in de loop van zijn carrière had geleerd, zijn diplomatische talenten, zijn sluwe overtuigingskracht en zijn kennis van omkoperij en menselijke psychologie.

Rusesabagina is een opmerkelijk personage (zeker zoals hij gespeeld wordt door Don Cheadle) en het is knap hoe Terry George het potentieel sentimentele verhaal sober aanpakt. Alleen houdt 'Hotel Rwanda' zich zo op de vlakte dat het nooit veel verder komt dan een goedgemaakte tv-film die je veel te snel weer vergeten bent. Van een film over de Rwandese genocide zou je mogen verwachten dat hij ofwel een idee tracht te geven van wat precies aan de hand was en wat de omvang van de catastrofe is geweest, ofwel dat hij in de sterkst mogelijke termen zijn verontwaardiging uit over de houding van het Westen (zoals Michael Winterbottom in 'Welcome to Sarajevo' bijvoorbeeld). 'Hotel Rwanda' doet echter geen van beide. Dit is een klassiek proper verhaal over een memorabele man die absoluut ons eeuwig respect verdient, maar die eigenlijk de kern van de zaak in de weg loopt. RN