Je suis un assassin

Met François Cluzet, Karin Viard, Bernard Giraudeau, Anne Brochet, Jacques Spiesser, Dominique Constanza, Antoine Chappey, Cécile Richard

(tijd) De perfecte moord bestaat niet. De eenvoudige reden is niet dat een mens de creativiteit mist om zo'n daad te verzinnen, maar wel dat hij onmogelijk kan voorspellen wat de gevolgen zullen zijn. Dat is ook het thema van de Franse film 'Je suis un assassin'. Scenarist/regisseur Thomas Vincent haalde het verhaal bij één van de grote Amerikaanse misdaadschrijvers, Donald E. Westlake (de man achter onder meer 'The Grifters' en 'Point Blank'), maar haalde het door zijn persoonlijke zeef. Net als in Westlakes roman 'The Hook' gaat het over twee schrijvers. De één, Ben Castelano, is een getalenteerde man die nooit doorgebroken is en zich afvraagt of zijn aanhoudende falen hem binnenkort ook zijn huwelijk met Suzy zal kosten. De ander, Brice Kantor, is een succesvolle misdaadschrijver die al heel lang worstelt met writer's block en de gevreesde deadline zienderogen voelt naderen. De twee kennen elkaar nog van lang geleden en wanneer ze elkaar toevallig tegen het lijf lopen in een boekhandel, doet Kantor Ben een voorstel. Hij wil hem veel geld geven om Bens recente (ongepubliceerde) roman onder zijn eigen bekende naam te publiceren. Op die manier zal Ben het financieel weer makkelijker hebben en haalt Kantor zelf zijn deadline. En er is nog één bijkomende voorwaarde: Ben moet Kantors bijna-ex van kant maken.

Net als in Sam Raimi's donkere thriller 'A Simple Plan' is het uiteindelijk de echtgenote die Ben ertoe overhaalt om de moord te plegen en komt het tot verwikkelingen die geen van de hoofdpersonages had kunnen voorspellen. De eerste helft van 'Je suis un assassin' laat het beste vermoeden voor de rest. Vincent vindt precies de juiste mix van drama, spanning en cynische humor, en je voelt het punt naderen waarop het verhaal tot uitbarsting zal komen. Maar daar loopt het mis. Waar Westlake in zijn roman blijkbaar geen moeite heeft om de lezer de psychologische reactie van het trio te doen slikken, geloof je er op het scherm niks van. Aangezien heel het verhaal net daarom draait, blijft er ook bitter weinig van over.