Lila dit ça

Met Vahina Giocante, Mohammed Khouas, Karim Ben Haddou, Edmonde Franchi, Lotfi Chakri, Hamid Dkhissi en Carmen Lebbos.

(tijd) 'Lila dit ça' kon op heel wat aandacht rekenen toen de novelle acht jaar geleden uitkwam. Er was het gewaagde onderwerp - de seksuele avonturen van een 16-jarig meisje - maar er was zeker ook de hype. 'Lila dit ça' werd anoniem gepubliceerd, of liever: de uitgever beweerde dat Chimo, het hoofdpersonage, via een advocaat twee schriften had bezorgd met daarin zijn herinneringen aan Lila.

De Libanese regisseur Ziad Doueiri wist dat de sleutel lag bij de sensualiteit van het verhaal en probeert daar zoveel mogelijk op in te spelen. Chimo is het 19-jarige hoofdpersonage, een gevoelige en dichterlijke ziel die zijn grootste kwaliteiten niet mag laten blijken in de Arabische wijk van de Franse stad waar hij opgroeit.

Wanneer hij de 16-jarige Lila ontmoet, verandert alles. Met haar zelfverzekerde houding tegenover seksualiteit opent ze Chimo's horizon. Als hij met haar praat, kan hij eindelijk zichzelf zijn. Maar de mooie Lila is ook zijn makker Mouloud opgevallen en hoe meer ze diens avances afwijst, hoe groter zijn frustratie wordt. 'Lila dit ça' begint als een zomers sensuele fabel en weet zijn hoofdpersonages meteen precies te typeren.

Op het moment dat Doueri geacht wordt ook iets aan te vangen met die figuren, merk je echter dat de film gebaseerd is op een novelle en geen volwaardige roman. Doueiri's oplossing is iedereen dan maar tot in den treure te laten tateren, en er is niks nefaster voor een erotische sfeer dan personages die niets te vertellen hebben en toch hun bek niet kunnen houden. Omdat je na anderhalf uur compleet murw getetterd bent, heeft de schokkende ontknoping dan ook geen impact meer. 'Lila dit ça' wil een pleidooi zijn voor de kracht van de verbeelding maar weet niet hoe hij dat moet aanpakken. RN