Open Water

Met Blanchard Ryan, Daniel Travis, Saul Stein, Estelle Lau, Michael E. Williamson, Cristina Zenarro, John Charles

(tijd) Zes jaar geleden liep een plezierreisje slecht af voor Tom en Eileen Lonergan. Het Amerikaanse koppel trok al een paar jaar de wereld rond en was in Australië beland. Als fervente duikers gingen ze een uitstapje maken naar het Great Barrier Reef. Door een verstrooidheid van de bemanning werden ze echter midden op zee achtergelaten door de boot die hen naar een uitgelezen duikplek had gebracht. Wat precies met de Lonergans is gebeurd, weet niemand, want de twee zijn nooit meer teruggezien. 'Daar zit een film in', dacht Chris Kentis toen hij en zijn echtgenote Laura Lau een verslag van het drama lazen in de krant. Ze mogen dan wel beweren dat 'The Blair Witch Project' nooit een motivatie is geweest, maar het feit dat die spotgoedkope film zo'n gigantische hit werd, zal hen zeker ook niet ontmoedigd hebben.

De gelijkenissen zijn bovendien te opvallend om ze enkel toe te schrijven aan het toeval. In beide gevallen gaat het om een verhaal over jonge mensen die de controle over hun situatie langzaam maar zeker door de vingers voelen glippen. In beide gevallen moet de film het meer hebben van suggestie dan van schokkende beelden. En vooral: allebei werden ze digitaal gedraaid met een piepklein budget (in het geval van 'Open Water' 100.000 euro). Waar de makers van 'The Blair Witch Project' echter een duidelijk idee hadden van hoe ze hun verhaal wilden opbouwen en hoe ze de horror beetje bij beetje zouden opdrijven, vissen Kentis en Lau in het wilde weg naar manieren om de plot uit te breiden tot een avondvullende film.

Hun antwoord was om de film tegelijk het verhaal te laten vertellen van een huwelijk, man en vrouw die elkaar wegens hun drukke agenda's compleet uit het oog zijn verloren. Hoofdacteurs Blanchard Ryan en Daniel Travis mogen dan flink hun best doen om de groeiende irritaties en onderlinge verwijten kracht bij te zetten, eigenlijk geloof je er weinig van. Maar het is vooral als gruwelfilm dat 'Open Water' tekortschiet. Enkel tijdens een veel te korte nachtelijke scène flakkert de terreur op, om vervolgens weer even vlug te verdwijnen. Hier zat veel meer in.