Pleasant Days

Met Tamàs Polgàr, Orsi Tòth, Kata Wéber, Lajos Ottò Horvàth, Andràs Réthelyi, Kàroly Kuna, Anna Szandtner

(tijd) Als een film begint met een zwangere jonge vrouw die als een mantra de gevleugelde woorden 'Hé daar harig kutje, uit de weg / O, mijn ballen jeuken om je een stevige beurt te geven', voor zich uit fluistert, weet je dat je niet met een lichtvoetige romantische komedie te maken hebt. We bevinden ons dan ook in Hongarije, een land dat net als zoveel andere ex-communistische naties een zware tol betaalt voor de komst van de vrije markt. Het zelfmoordcijfer is er een van de hoogste ter wereld en 'Pleasant Days' - een ironische titel, maar dat had u waarschijnlijk al door - zet de heersende stemming dik in de verf. Als we de regisseur-scenarist Kornél Mundruczó mogen geloven, is het leven er compleet uitzichtloos en voelen de mensen zich enkel geroepen om te lachen als ze onder de invloed zijn van drugs of alcohol. Voor de rest regeren gelatenheid en onmacht. De enige manier waarop de personages hun frustraties kunnen afreageren, is door anderen onder de knoet te houden. Liefde bestaat niet, seks is een manier om lusten bot te vieren. Niemand heeft respect voor zichzelf, laat staan voor een ander.

Wanneer Peter, een jonge kerel die pas een gevangenisstraf uitgezeten heeft, verliefd wordt op de blonde Maya, weet hij dan ook niet wat hij aan moet met zijn gevoelens. Maya heeft trouwens net de baby die ze in een wasserette ter wereld heeft gebracht, voor 3.000 euro verkocht aan Peters zus Marika, wat de situatie nog ingewikkelder maakt.

Mundruczó weet hoe hij met zijn jonge acteurs moet omgaan en laat hen veel improviseren, maar het resultaat is te eentonig om te blijven boeien. Nu en dan verzint Mundruczó een moment van spontane poëzie - Peter die een bad neemt in een wasmachine of zijn haar probeert te wassen met bokshandschoenen aan -, maar die zijn te zeldzaam om deze moedwillig schokkende film te redden.