Advertentie

Schultze Gets the Blues

Met Horst Krause, Harald Warmbrunn, Karl Fred Müller, Ursula Schucht, Wolfgang Boos, Leo Fischer, Loni Frank, Elke Rümmler, Rosemarie Deibel

(tijd) De jongste weken bereiken ons regelmatig jubelende berichten over de bezoekersaantallen die Lieven Debrauwers 'Confituur' weet te lokken. En dat ondanks de vernietigende kritieken die hij bijna overal kreeg, kan je tussen de regels lezen. Het doet spontaan denken aan T-shirts met het opschrift 'Eat shit. Ten billion flies can't be wrong', maar zover willen we het hier niet drijven. We hopen enkel dat al die 'Confituur'-bezoekers ook de moed kunnen opbrengen om naar 'Schultze Gets the Blues' te gaan kijken. Dat is een Duitse film die ook gaat over oudere mensen en hun existentiële problemen. Het grote verschil is dat regisseur Michael Schorr in tegenstelling tot zijn Roeselaarse collega wel het lef heeft om de platgetreden paden te verlaten en een beroep te doen op de intelligentie van zijn publiek.

De Schultze uit de titel is een bolbuikige mijnwerker die na vele jaren dienst met vervroegd pensioen wordt gestuurd. Hij weet zich geen raad meer met zijn leven. Hij heeft altijd strikt de regels gevolgd, is altijd op tijd op zijn werk verschenen, heeft altijd netjes gewacht tot de slagboom aan de overweg weer omhoog ging, en hij heeft de traditionele polka's gespeeld op zijn accordeon zoals zijn vader dat voor hem deed. Nu hij geen verplichtingen meer heeft, smaakt het allemaal flets. Schultze zou iets nieuws moeten vinden, maar omdat hij al die jaren braaf heeft gedaan wat iedereen hem oplegde, heeft hij een heilige schrik opgedaan voor vernieuwing. Tot hij op een avond een andere zender zoekt op zijn radio en iemand accordeon hoort spelen zoals hij nog nooit heeft gehoord. Voor hij het goed en wel beseft, staat hij Jambalaya uit Louisiana te koken en vat hij het plan op om de Atlantische Oceaan over te steken.

'Schultze Gets the Blues' vertrekt vanuit exact hetzelfde idee als 'Confituur', een verhaal over oudere mensen die vastgeroest zijn in hun gewoontes. Maar waar Debrauwer de gemakkelijke stroop bovenhaalt om zijn publiek te lijmen, kiest Schorr voor humor, wat veel meer subtiliteit vraagt. 'Schultze Gets the Blues' is een teder en droog geestig stilleven van een stil leven, het herkenbare portret van een man die evengoed in uw straat zou kunnen wonen. En niet alleen omdat hij sprekend op Jean-Luc Dehaene lijkt. Ga hem opzoeken.

RN

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud