Strings

Met de stem van James McAvoy, Catherine McCormack, Julian Glover, Derek Jacobi, Ian Hart, Claire Skinner, David Harewood en Samantha Bond.

(tijd) Tijdens een citytrip naar Praag, besloot ik eens echt de toerist uit te hangen en trok naar een van de vele marionettenvoorstellingen die de Tsjechische hoofdstad zijn bezoekers tracht aan te prijzen. Het bleek om een bewerking van 'Yellow Submarine' te gaan, uitgevoerd met veel blacklight, sfeer en expressiviteit. Daaraan moest ik denken toen ik 'Strings' over het scherm zag glijden. De Deense regisseur Anders Rønnow Klarlund verlegt in zijn poppenfilm de grenzen van het genre niet zomaar, hij vindt er compleet nieuwe uit. De hele tijd vraag je je af hoe de spelers niet verward raken in de draden, en ze manipuleren hun poppen met zoveel finesse dat de marionetten zich lijken te willen losmaken van hun meesters. Bovendien hebben Klarlund en coscenarist Naja Marie Aidt de touwtjes fraai geïntegreerd in de mythologie van hun verhaal.

Dat je zoveel tijd en zin hebt om de details van de decors en het werk van de poppenspelers te bewonderen, zegt helaas ook alles over de film als geheel.

'Strings' wil een moderne legende zijn, met verwijzingen naar allerlei bestaande mythes en een opvallend actuele toets, maar doet zijn betoog met zo weinig zin voor zelfrelativering dat het de allure krijgt van een parodie. Films met een vertelstem die uitspraken presteert zoals 'When you learn to be guided by love, you will master the strength that lies in all of us' smeekt om problemen, hoe indrukwekkend hij er ook uitziet. Het helpt ook niet dat poppen elke vorm van gezichtsuitdrukking missen, waardoor het je helemaal onmogelijk gemaakt wordt emotioneel betrokken te raken. RN