Suspect Zero

Met Aaron Eckhart, Ben Kingsley, Carrie-Anne Moss, Harry J. Lennix, Kevin Chamberlin, Julian Reyes, Keith Campbell,

(tijd) Op de keper beschouwd is 'Suspect Zero' zo'n film die het van één gestroomlijnd centraal idee moet hebben. Echte sterke concepten zijn zeldzaam, vooral in het genre waarop scenarist Zak Penn mikt. De verhalen over seriemoordenaars en hun onfrisse praktijken zijn intussen al zo talrijk en hebben het gegeven al vanuit zoveel verschillende hoeken uitgevlooid dat het absoluut geen sinecure meer is om de kijker nog te verrassen. Dat doet 'Suspect Zero' eerlijk gezegd ook niet, maar de film heeft gelukkig andere troeven. De acteurs bijvoorbeeld. In de hoofdrol zien we Aaron Eckhart, één van onze favoriete onbekende vedetten (sterke acteurs die je hier en daar ziet opduiken in de betere film maar waar je doorgaans geen naam op kan kleven). Hij speelt een beloftevolle FBI-agent die in ongenade is gevallen bij zijn oversten. Hij ging namelijk zijn boekje te buiten om een seriemoordenaar in te rekenen en is nu getransfereerd/gedegradeerd naar het kantoor in Albuquerque, een stofferig stadje in het dorre New Mexico. Daar komt hij echter plots in een nieuwe zaak terecht, want er blijkt een onverlaat rond te dolen die zijn slachtoffers de oogleden afsnijdt en een briefje met een 'Ø'-symbool opspeldt. Wie die snoodaard is, weet het publiek al meteen, want hij wordt met de gebruikelijke intensiteit gespeeld door Ben Kingsley.

Zoals zoveel genrefilms heeft ook 'Suspect Zero' uitgebreid de 'Se7en'-sfeer ingeademd, maar regisseur E. Elias Merhige doet er wel zijn eigen ding mee. Wat dat ding precies is, valt niet zo makkelijk te definiëren en is eigenlijk ook niet altijd even makkelijk te volgen, maar je blijft wel gefascineerd kijken. Merhige (die u misschien nog kent van zijn 'Shadow of the Vampire') propt zijn film vol verwrongen camerastandpunten, beelden en geluiden, waardoor hij geregeld in het vaarwater van 'The Cell' belandt. 'Suspect Zero' is meer bizar dan echt spannend maar hij houdt je wel netjes aan het lijntje. RN