The Forgotten

Met Julianne Moore, Dominic West, Anthony Edwards, Gary Sinise, Linus Roache, Alfre Woodard, Jessica Hecht, Robert Wisdom, Christopher Kovaleski

(tijd) Het zou ons niet verbazen mocht 'The Forgotten' op de volgende manier tot stand zijn gekomen. Op een goede dag kreeg Gerald Di Pego een idee voor een scenario. Een vrouw treurt al maanden om haar zoontje, dat omgekomen is bij een vliegtuigcrash. Ze merkt dat er vreemde dingen gebeuren. De foto's waar het kind op stond, blijken hem plots niet meer te bevatten, de fotoalbums zijn leeg, dat soort dingen. Het mysterie groeit en groeit en mondt finaal uit in een verbluffende openbaring: het zoontje heeft nooit bestaan! De vrouw lijdt aan een aandoening die paramnesie heet en die mensen ertoe brengt valse geheugens aan te maken na een traumatische gebeurtenis (in dit geval een miskraam). Meneer Di Pego slaagt er echter niet in dat idee tot een volwaardig script uit te werken, maar toch blijft hij ervan overtuigd dat het basisidee toch niet helemaal waardeloos is. Dus wat doet hij? Hij gebruikt zijn eerste inval als het begin van de film en bouwt gewoon voort. Iedereen denkt dat zijn hoofdpersonage aan paramnesie lijdt, maar eigenlijk is iets totaal anders aan de gang.

En zo kwam hij tot 'The Forgotten', een thriller die zijn verhaal zo ver gaat zoeken dat je al van heel goede wil moet zijn om niet schaterlachend af te haken. Dat het een tijdje duurt voor je er de brui aan geeft, heeft te maken met de mensen die Di Pego ertoe kon brengen om aan de film mee te werken. Regisseur Joseph Ruben bijvoorbeeld, een man wiens carrière in horten en stoten evolueert maar die met 'The Stepfather' en 'The Good Son' bewezen heeft dat hij het genre beheerst. Maar het is vooral Julianne Moore die het bouwvallige script lang overeind houdt. Zij legt zoveel verbetenheid en waardigheid in haar personage dat je niet anders kan dan voor haar blijven supporteren, ook al krijgt ze te maken met leden van de Geheime Dienst, rare meneren die zwijgzaam toekijken en mensen die in een oogwenk van de aardbodem verdwijnen. Moore is een taaie mevrouw, maar 'The Forgotten' wordt uiteindelijk ook voor haar te potsierlijk om nog te redden.