The Upside of Anger

Met Joan Allen, Kevin Costner, Erika Christensen, Evan Rachel Wood, Keri Russell, Alicia Witt, Mike Binder, Tom Harper

(tijd) Drie zwijgzame en zwaarmoedige personages zitten naast elkaar op de achterbank van een auto, gekleed in het zwart. Ze zijn op weg naar een begrafenis en hebben het duidelijk moeilijk. De openingsscène van 'The Upside of Anger' voorspelt een sombere en schrijnende film, maar dat blijkt helemaal niet het gerecht dat regisseur/scenarist Mike Binder het publiek wil serveren. Alles speelt zich af in een rond een alleenstaande moeder en haar vier dochters. De vrouw (een meestal uitstekende Joan Allen) is compleet verbitterd sinds haar man haar in de steek liet en er zonder een woord uitleg vandoor ging met zijn jonge Zweedse secretaresse. Haar enige troost vindt ze in de drank en dus slentert ze de hele dag pisnijdig en in haar nachtjapon door het huis, venijnig uithalend naar alles en iedereen die haar ook maar een beetje tegen de haren in strijkt. Haar dochters proberen intussen de boel draaiende te houden en hopen dat ma vroeg of laat uit haar depressie zal wakker schrikken.

Misschien zal Kevin Costner daar wel een rol in spelen, de al even bezopen en stonede vriend des huizes, die na een succesvolle baseballcarrière moeite heeft om zijn leven zin te geven en zijn brood verdient als radiopresentator. Binder, die zelf de rol speelt van Costners producent met een voorliefde voor jong vlees, doet geweldig zijn best om elke emotionele scène te counteren met een grappige toets, een strategie die wonderwel lukt. Nu en dan gaat hij over de schreef (de gillende vrouw op tv tijdens een pakkend moment, Allens reactie als ze haar dochter in bed vindt met een veel oudere man) maar even vaak mikt hij pal in de roos. De manier waarop Allen aan haar dochters uitlegt dat pa met de noorderzon verdwenen is, de hond en het kippenvlees, Costner op het toilet en (vooral) de explosieve slurpscène, het is maar een greep uit de vondsten die 'The Upside of Anger' aan de praat houden.