Tropical Malady

Van Apichatpong Weerasethakul. Met Banlop Lomnoi, Sakda Kaewbuadee, Huai Dessom, Sirivech Jareonchon, Udom Promma

(tijd) 'We're all, by nature, wild beasts', luidt het opschrift waarmee de Thaise film 'Tropical Malady' opent. Daar kunnen we weinig tegenin brengen, maar wat de heer Weerasethakul de nietsvermoedende kijker vervolgens voorschotelt, zal hem met verstomming slaan. 'Tropical Maday' is namelijk een van die films die zich enkel laten beschrijven, niet begrijpen. We maken kennis met een groep soldaten die gezellige kiekjes nemen rond een lijk dat ze gevonden (of gemaakt) hebben. De dode wordt in een zeil gerold en meegenomen naar een etentje. Daarna zien we hoe het dagelijkse privé-leven van een van die soldaten, Keng, zijn gangetje gaat. In lange, ogenschijnlijk weinigzeggende flarden leert hij rijden met een vrachtwagen, kijkt hij televisie, gaat hij met zijn hond naar een dierenarts en knuffelt hij zijn vaste vriend Tong. Misschien wou Weerasethakul een poging ondernemen om filmregisseur Wong Kar-wai te evenaren, maar dan zonder de details die het verschil maken tussen banaal en intrigerend. Wanneer de soldaten weer de jungle intrekken, krijgen we plots een tekening van een tijger te zien, alsof iemand is rechtgestaan en een diaprojector in gang heeft gezet. 'Fabel' verschijnt in beeld, we zien credits met namen van andere acteurs en 'Tropical Malady' begint een legende te vertellen over een sjamaan die elke nacht in een tijger verandert en een soldaat die op die 'tijgergeest' gaat jagen. Tekstfragmenten zoals 'De Tijgergeest is gefascineerd door de mysterieuze pratende machine van de soldaat' geven commentaar bij de weinig samenhangende scènes. Nu kan je die obscure gebeurtenissen wel intellectualiseren en er allerlei theorieën aan vastknopen, over de dualiteit van engel en duivel die in elke mens schuilt, maar het zijn ideeën die niet ver reiken. De film 'Tropical Malady' heeft de verdienste dat hij compleet als een verrassing aankomt en iets probeert wat je nooit eerder hebt gezien. Fijn, maar wat ben je ermee? RN