Zathura: A Space Adventure

Van Jon Favreau. Naar het boek van Chris Van AllsburgMet Jonah Bobo, Josh Hutcherson, Kristen Stewart, Dax Shepard, Tim Robbins, Derek Mears en de stem van Frank Oz

(tijd) De krokusvakantie komt eraan en dat zullen we geweten hebben. Vorige week kregen we al 'Nanny McPhee' in de zalen (een aanrader overigens) en nu komen er maar liefst vijf films die op een jonger publiek mikken: 'Kleine ijsbeer 2', 'Grote kleine muis', 'Knetter', 'Popoko' en 'Zathura'.

Mocht u zoals de meeste normale mensen echter maar tijd hebben voor één bioscoopbezoek of uw kinderen niet de godganse dag naar de cinema wil sturen, dan kunnen we u toch zeker die laatste aanraden. En niet omdat het toevallig de duurste en meest spectaculaire film van het rijtje betreft.

We hadden vooraf ook de nodige bedenkingen. 'Zathura' is gebaseerd op een boek van Chris Van Allsburg, wiens 'Polar Express' anderhalf jaar geleden nog aanleiding gaf voor een stroperige klodder computeranimatie. Bovendien lijkt de plot sprekend op die van een ander Allsburg-boek dat al naar het witte doek werd vertaald, 'Jumanji'. Net als toen gaat het hier om (licht) verwaarloosde kinderen die in een oud huis en al even bejaard bordspel ontdekken en moeten vaststellen dat ze door te spelen zowel de realiteit beïnvloeden als zichzelf in gevaar brengen. Maar de hele ervaring zal hen uiteindelijk wel de broodnodige levenslessen bijbrengen.

Het verschil is dat 'Jumanji' het over junglebeesten had terwijl 'Zathura' zijn jonge hoofdpersonages mee neemt naar de ruimte. Het hele concept is in wezen zo muf en voorspelbaar dat je al op voorhand zit te geeuwen. Regisseur Jon Favreau heeft echter nauwelijks een kwartier nodig om dat vooroordeel onderuit te halen. Hij giet Allsburgs roman niet enkel in een lekker speels en spannend avontuur, hij zorgt er ook voor dat de twee hoofdfiguren je geen moment irriteren. Wie opgegroeid is met oudere of jongere broers zal trouwens meteen het gekibbel herkennen waartoe die twee zich constant laten verleiden.