Uitgeverij Pelckmans gaat verder zonder Polis

Uitgever Thom Pelckmans wil nog meer inzetten op de digitalisering van zijn educatieve aanbod. ©SISKA VANDECASTEELE

Het uitgeefhuis Pelckmans brengt al zijn algemene imprints samen in één merk. De wegen met uitgever Harold Polis scheiden.

Pelckmans uitgevers, een uitgeefgroep van educatieve en algemene boeken, herschikt zijn merkenportefeuille bij de algemene boeken. De merken Polis, Van Halewyck, Pelckmans Pro en Abimo houden op te bestaan. Alle publicaties komen vanaf 1 juli onder het merk Pelckmans uitgevers terecht.

'De coronacrisis noopt ons versneld en maximaal in te zetten op de ontwikkeling van de digitale initiatieven in onze educatieve tak, om zo leerkrachten en leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen', zegt CEO Thom Pelckmans van de nummer twee in Vlaanderen na Lannoo. 'Anderzijds zien we dat onze algemene uitgaven zwaar leiden onder de langdurige sluiting van de boekhandels. In een marktsegment dat sowieso al jaren krimpt, is dat niet evident. We denken dat we efficiënter kunnen werken met één sterk merk. Dat creëert duidelijkheid en herkenbaarheid.'

Dat betekent ook het einde van de samenwerking met uitgever Harold Polis. Polis koos vijf jaar geleden voor Pelckmans als moederbedrijf nadat zijn eigen uitgeverij was opgedoekt bij De Bezige Bij Amsterdam. 'Ik wil mezelf de volledige vrijheid geven - op mijn eigen manier en onafhankelijk - om de veranderingen in het boekenvak vorm te geven', schrijft hij in een persbericht.

Harold Polis was samen het fonds van André Van Halewyck binnengehaald om de positie van het familiebedrijf op de markt van de algemene boeken te versterken. Dat leek te lukken. Tien jaar geleden kwam maar 10 procent van de omzet van Pelckmans van algemene boeken, vorig jaar was dat 25 procent. Thom Pelckmans gaf vorig jaar in een interview met De Tijd toe dat hij verder had willen staan met de algemene uitgeverij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud