Venetië ligt in Wijnegem aan het kanaal

Een actionpaintdoek van de Japanse kunstenaar Kazuo Shigara. ©Wouter Van Vooren

Noem het geen museum, het nagelnieuwe kunstdorp van Axel Vervoordt in Wijnegem. ‘Dit is waarom ik ben vertrokken uit Venetië.’

Kunsthandelaar en interieurpaus Axel Vervoordt (70) investeerde de afgelopen vijftien jaar flink wat miljoenen in Kanaal, de culturele en residentiële site in Wijnegem die zijn familiebedrijf in 1998 kocht. Daar stond toen een vermolmde jeneverstokerij en mouterij die al jaren niet meer actief was.

De ambities van de Vervoordts waren groot: de magazijnen en silo’s transformeren tot een woon-, werk- en cultureel ontspanningscomplex. Er kwamen de voorbije jaren 98 luxeappartementen, 30 kantoren en een Franse artisanale bakker. Binnenkort komt daar een restaurant bij. Wat al dat volk te doen staat in Wijnegem, naast werken, slapen en eten? Tussen kunst flaneren.

Kunsthandelaar Axel Vervoordt. ©Wouter Van Vooren

‘Dit kunstdorp is een van de redenen waarom ik ben gestopt met het maken van tentoonstellingen in Venetië’, vertelt Vervoordt als we via een loopbrugje de oude graanzeefmouterij van de fabriek binnenstappen waar een reusachtige installatie van Anish Kapoor op ons wacht. Het is bijlange niet het enige permanente kunstwerk op de site. In negen betonnen bunkers - strak gerestaureerde graansilo’s van de oude stokerij - is werk te zien van negen kunstenaars, onder wie Marina Abramovic, Tatsuo Miyajima en de Griekse kunstenaar Takis.

Voor wie de tentoonstellingen zag die Vervoordt de afgelopen jaren maakte in Venetië, is het geen onbekend werk. Maar daar houdt de kunsthandelaar dus mee op. Nu snappen we waarom. De Vervoordts bouwden de afgelopen jaren in Wijnegem aan hun eigen Venetië. Kunst kijken is het hier, tussen het water en langs loopbruggetjes. Veel kunst. Je bent als liefhebber wel even zoet met het kunstdorp van Vlaanderens bekendste kunsthandelaarsfamilie.

Kristal

Los van het permanente kunstparcours is er nog 1.500 vierkante meter aan exporuimte bijgekomen. Splinternieuw zijn de drie tijdelijke galerieruimten, samen goed voor zo’n 1.000 vierkante meter. De Vervoordts tonen er de meest beloftevolle kunstenaars uit hun verzameling - bestaand of besteld werk. Het is de bedoeling dat de opstelling elke twee à drie maanden verandert.

Je bent als liefhebber wel even zoet met het kunstdorp van Vlaanderens bekendste kunsthandelaarsfamilie.

In de Escher Gallery mag de Brusselse kunstenares Lucia Bru de spits afbijten. Bru maakt kleine kunstwerken, met fragiele materialen waardoor haar kunst een zekere fragiliteit uitstraalt. In Wijnegem is kristal de rode draad. Haar elegante, vrouwelijk aanvoelende kristallen bollen en blokken vormen een raak contrast met de rauwe industriële architectuur van de ruimte: een oude stockageplaats waarin de contouren van de uitgesneden graansilo’s het beeld bepalen.

In een andere nieuwe galerieruimte, de Patio, hangen zeven nieuwe werken van de Ghanese materialenkunstenaar El Anatsui: drappages van tapisserie uit recyclagemateriaal, zoals flessendoppen, aluminium en koperdraad.

Handelsdoel

In de Terrace Gallery stap je vervolgens nóg een andere wereld binnen: die van de Japanse schilder en performancekunstenaar Saburo Murakami. Die maakte vanaf de jaren 50 deel uit van de Gutai-groep, het Japanse antwoord op de fluxus- en happeningkunst uit het Westen. De expo bij Vervoordt brengt een ruime selectie schilderijen van Murakami bijeen uit de jaren 50 en 60.

De drie galerieën hebben in de eerste plaats een handelsdoel: kunst tonen om ze aan de man te kunnen brengen. Dat is niet het uitgangspunt van de exposities in de even nieuwe Henro- en Maka-ruimtes, ontworpen door Vervoordt, in samenwerking met de Japanse architect Tatsuro Miki. Samen met hem gaf Vervoordt ook het onthaal en het gelijkvloers van het MuHKA in Antwerpen een opknapbeurt. Deze twee gebouwen - samen goed voor nog eens 400 vierkante meter - vormen het kloppende hart van het kunstdorp. Hier wordt het de bedoeling om te putten uit de Axel & May Vervoordt Foundation, zeg maar de kunstverzameling van de familie.

Een actionpaintdoek van de Japanse kunstenaar Kazuo Shigara. ©Wouter Van Vooren

De openingstentoonstelling ‘Henro I’ brengt meer dan 20 kunstenaars samen rond het thema ‘a universal dialogue between east and west’. Drie actionpaintschilderijen van de Japanner Kazuo Shigara, ook al een leerling uit de Gutai-groep, vormen het hoogtepunt.

De Foundation-expo is geen verkooptentoonstelling. Een niet-commerciële thematische expo die baadt in een museale sfeer: hebben de Vervoordts na meer dan dertig jaar eindelijk hun eigen museum gebouwd? ‘Noem dit alsjeblieft geen privémuseum’, wuift zoon Boris Vervoordt. ‘Of toch zolang we niet dood zijn’, lacht hij. ‘Je spreekt met een familie die fier is om kunstenaars te vertegenwoordigen en te verhandelen. Deze expo is niet commercieel, de volgende normaal wel.’

Kanaal, Stokerijstraat 19 in Wijnegem

www.axel-vervoordt.com

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content