AntwerpPhoto: 'Ik koos vooral foto’s die de tijd trotseren'

Een jockey tijdens Waregem Koerse in 2014. ©Jimmy Kets

AntwerpPhoto Festival palmt vanaf zaterdag voor de tweede keer het Loodswezengebouw aan de Tavernierkaai in. De glansrollen zijn voor de Belgische fotojournalist Jimmy Kets en de Nederlandse fotograaf Erwin Olaf. Maar ook minder bekend talent mag schitteren.

Het gelijkvloers van het eclectische Loodswezengebouw in Antwerpen is gereserveerd voor persfotograaf Jimmy Kets (42), die twintig jaar geleden bij De Morgen begon en sinds 2009 vooral voor De Standaard fotografeert. Voor AntwerpPhoto maakte hij een selectie uit zijn archief.

Zijn keuze is niet chronologisch. En ook niet representatief voor zijn carrière. ‘Ik toon vooral beelden van de voorbije zeven jaar, omdat ik daar nu eenmaal het meest tevreden over ben. En ik koos vooral foto’s die de tijd trotseren. Daarom zitten er niet zo veel nieuwsbeelden tussen, omdat die al gauw te anekdotisch aanvoelen.’

Kets toont veel portretten, wat hij zelf verrassend vindt. ‘De eerste 13 jaar maakte ik ze niet graag. Ik had het gevoel dat de appreciatie van de foto te veel gekoppeld was aan de bekendheid van de geportretteerde. Maar ik ben het almaar liever gaan doen. En ik gedraag me almaar explicieter als regisseur. Wie erop staat, is minder van tel. Ik wil een interessant beeld maken. Ik geef veel aanwijzingen, en de jongste jaren sleur ik vaak extra licht mee. Zelfs als ik weet dat ik maar tien minuten krijg.’

De portretten van onder anderen ex-sp.a-voorzitter John Crombez en CD&V-politicus Pieter De Crem hangen aan de muur in Antwerpen. Net als die van de acteurs Tom Van Dyck en Matthias Schoenaerts. Maar je ziet ook een varken dat alleen in een schuurtje staat, en een hond die in een dierencrematorium ligt te wachten op een laatste aai. ‘Ze maken allemaal deel uit van mijn universum.’

De jockey op Waregem Koerse mocht niet ontbreken. ‘Als je voor de zoveelste keer naar hetzelfde event wordt gestuurd, komt het erop aan fris te blijven kijken. Na de race viel mijn blik op die jockey en zijn paard, samen één in de uitputting.’

Erwin Olaf als 'April Fool'.

Klomp in de maag

Hogerop in het Loodswezen-gebouw mag de Nederlandse fotograaf Erwin Olaf (61) zijn reeks ‘April Fool’ tonen. Hij maakte ze aan het begin van de corona-pandemie, om uiting te geven aan het gevoel van paniek en verlamming dat hem was overvallen tijdens een bezoek aan de supermarkt.

Op de foto’s zie je Olaf als een soort zombieclown op de parking van de supermarkt, tussen de halflege rekken, alleen op een bankje in het park. De verstilde beelden, die samen haast een stripverhaal vormen, worden aangevuld met een video-installatie. Daarin observeer je de zombieclown 18 minuten lang terwijl hij thuis niets doet, wachtend tot de angst wijkt.

‘Ik wilde iets doen met mezelf zoals ik me nooit eerder had gezien. Ik wilde een oudere man tonen die naar buiten gaat met een grote klomp in zijn maag’, zegt Olaf in een video van Galerie Ron Mandos over de opzet van zijn lockdownreeks. De idee voor de outfit haalde hij bij een obscure foto uit de jaren 40. Hij vond hem ooit online, toen hij op zoek was naar inspiratie voor clownsmake-up.

Dat de angst voor het virus Olaf die dag in de supermarkt zo verlamde, heeft voor een stuk te maken met zijn broze gezondheid. De fotograaf lijdt aan een chronische longziekte. ‘April Fool’ was voor hem ‘een manier om zich opnieuw open te stellen’. In de naam van de reeks neemt Olaf de mens op de korrel. ‘Terwijl we dachten ongenaakbaar te zijn, worden we gebeten door het kleinst mogelijke beestje.’

‘See’, een oud en toch hedendaags zelfportret. ©SARAH EECHAUT

Door Belgische ogen

Onder de noemer ‘Iconobelge’ selecteerde curator Kaat Celis voor de tweede editie van AntwerpPhoto portretten van meer dan twintig Belgische fotografen. Sommigen tonen een reeks en krijgen een ruimte voor zich alleen op de tweede, verkommerde verdieping van het Loodswezengebouw. Anderen tonen één foto en delen een ruimte, zodat hun werk in verbinding komt te staan.

‘Portret is een containerbegrip. Ik heb specifiek gekozen voor sociaal geëngageerde portretten. Zeker in coronatijden, waarin we zoveel intimiteit hebben moeten missen, voelde dat betekenisvol’, zegt Celis. ‘Ik ben zoals altijd op zoek gegaan naar een geografische mix - Waals, Vlaams, Brussels - en naar een mix van bekende en minder bekende namen.’

Onder de bekenden is Bart Heynen, die met zijn reeks ‘Dads’ hoop wil geven aan homokoppels die  van een gezin dromen. Nick Hannes toont in ‘An Unexpected Lesson in Joy’ hoe zijn gezin de lockdown heeft beleefd.

Een minder vertrouwde naam is die van Sarah Eechaut. De Gentse fotografe toont op AntwerpPhoto een zelfportret, gedateerd en toch ook niet. ‘Ik maakte de foto in 2001, in een oefening om mijn zintuigen een voor een af te sluiten van de buitenwereld en zo tot mijn diepste te komen. Nu lijkt het alsof ik het gemaskerde circus van vandaag toen al voorvoelde.’

'Tears of Heaven', een Japans waterbeeld uit 1981. ©© Kozo Miyoshi, courtesy by IBASHO

Op wandelafstand

AntwerpPhoto kijkt verder dan zijn festivallocatie. Het leidt zijn bezoekers ook naar de Waagnatie, waar nog tot 31 augustus een retrospectieve loopt van de Amerikaanse fotograaf Steve McCurry, bekend van het Afghaanse meisje met de indringende ogen. En het leidt ze met twee uitgestippelde wandelingen dieper de stad in, langs het FOMU en een rist fotogalerieën.

Een van die galerieën is IBASHO, Japans voor een plek waar je jezelf kan zijn. Tot 22 augustus loopt daar de groepsexpo ‘Mizu’, wat water betekent. Galeriehouders Annemarie Zethof en Martijn van Pieterson brachten in hun Herenhuis aan de Tolstraat beelden samen van zeven hedendaagse Japanse fotografen en vulden die aan met werk van twee westerse hedendaagse kunstenaars en vijf oude meesters van de Japanse fotografie.

AntwerpPhoto Festival loopt van 26 juni tot 26 september in het Loodswezengebouw in Antwerpen, elke dag van 10 tot 18 uur. Een tijdslot reserveren is een must. antwerpphoto.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud