Bo Burnham neemt het digitale tijdperk onder vuur

Comedian Bo Burnham ©Getty Images via AFP

In zijn nieuwe Neflix comedyspecial ‘Inside’ creëert Bo Burnham vanuit zijn eenzame kamer een claustrofobisch meesterwerk. Hij legt elke malaise van dit digitale tijdperk genadeloos bloot.

De Amerikaanse stand-upcomedian Bo Burnham (30) besloot vijf jaar geleden te stoppen met optreden. Hij worstelde al langer met zijn mentale gezondheid. In die mate dat hij op het podium paniekaanvallen kreeg.

Hij besloot zich toe te leggen op zijn psychologisch welzijn en op het regisseren van specials van andere comedians, onder wie Chris Rock. In januari 2020 besloot hij toch opnieuw voorstellingen te geven.

Hoewel de pandemie Burnham niet tegenhield een nieuwe show te maken, is ‘Inside’ allesbehalve een traditionele stand-upspecial. De show speelt zich volledig af in één kamer. In volle pandemie werkte Burnham er gedurende verschillende maanden aan. De kijker kan het tijdverloop volgen door de groei van zijn vieze baardje.

'Inside' is een virtuoze en hyperactieve show waarin Burnham onderzoekt wat het betekent alleen opgesloten te zitten in een kamer en in je eigen hoofd.

Het resultaat is een virtuoze en hyperactieve show met knotsgekke licht- en geluidseffecten waarin Burnham onderzoekt wat het betekent alleen opgesloten te zitten in een kamer en in je eigen hoofd.

De show is opgebouwd uit een resem musicalnummers met wrange teksten en indrukwekkende theatrale effecten waarin Burnham zich ontpopt als een meester-satiricus van de digitale wereld. ‘White woman’s Instagram’ is een hilarisch en pijnlijk herkenbaar lied over triviale onzin die jonge vrouwen op sociale media posten.

Inside

In ‘Welcome to the Internet’ kruipt Burnham in de huid van de ringmeester van het internet. In een cabaretachtige stijl zingt hij: ‘What would you prefer? Would you like to fight for civil rights or tweet a racial slur?. In een ander fragment neemt hij het reaction video-format op de korrel, waarin hij in een oneindige loop een reactie geeft op zijn reactie, en dan reageert op de reactie op zijn reactie, enzovoort. 

Woke

Hoewel een groot deel van de show gedragen wordt door Burnhams aanzienlijke muzikale talent - de synthpopnummers ‘Facetiming with my mom’ en ‘Jeffrey Bezos’ bleven bij ons dagen hangen - is hij ook scherp in meer traditionele stand-up comedysketches. In een van de meest cassante fragmenten speelt hij een woke brandconsultant. 'The question is no longer: ‘Do you want to buy Wheat Thins?’, for example. The question is now: ‘Will you support Wheat Thins in the fight against Lyme disease?'

Al die theatrale en muzikale scènes worden aan elkaar geknoopt door clipjes van Burnham, die - nog altijd in dezelfde rommelige kamer - zuchtend en geconcentreerd de show in elkaar timmert. Zo is ‘Inside’ niet alleen een sociale en culturele kritiek op de digitale wereld, maar ook een zelfportret van een gedeprimeerde artiest die noestig zijn project afwerkt en tegelijk het nut ervan in vraag stelt.

Burnham is een 21ste-eeuwse poète maudit, die worstelt met zichzelf en de zin van comedy. Hij twijfelt of hij de show ooit afkrijgt. ‘Should I be joking in a time like this?’ vraagt hij zich in het begin van de show af. Ons antwoord? ‘Ja.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud