Brusselse cultuursector mort over dubbele rol stadsbestuur

Het Paleizenplein is een van de vier concertlocaties van Brussels Summer Festival. ©Brussels Summer Festival

Met het tiendaagse Brussels Summer Festival toont Brussel zich een aanhanger van 'eventism': grote evenementen als beste citymarketing. Maar de cultuursector mort, nu het stadsbestuur in een bikkelharde strijd om de cultuurliefhebber steeds nadrukkelijk rivaal in plaats van partner wordt.

Als het grootste festival van Europa dat plaatsvindt in het hart van een hoofdstad, zo prijst het tiendaagse Brussels Summer Festival (BSF) zichzelf aan bij muziekfans en citytrippers. De 14de editie vangt morgenavond aan met concerten en party’s op de Kunstberg en voor het eerst ook in de Magdalenazaal. De stad Brussel nam in juni het beheer van de Magdalenazaal in handen via de vzw Brussels Expo, die ook al de uitbater is van de evenementenzaal Paleis 12 op de Heizelvlakte.

Ons land heeft een rijke traditie van stadsfestivals. Evenementen als de Lokerse Feesten of Marktrock worden gerund door aparte vzw’s. Dat gebeurt naar goede gewoonte in samenwerking met de lokale overheid, die faciliteert en - in het beste geval - de organisatoren financieel een duwtje in de rug geeft. Maar verder reiken de ambities van de lokale politiek niet.

De Stad Brussel subsidieert en concurreert. Dat is absoluut geen gezonde situatie.
anonieme bron uit cultuurwereld

In Brussel is dat anders. BSF is weliswaar een aparte vzw, maar eentje met duidelijke linken met het stadsbestuur. De vzw achter BSF houdt kantoor in het Amerikaans Theater, waar verschillende verenigingen ondergebracht zijn die exclusief zaken doen met het stadsbestuur. Zo zit daar ook de vzw Rock The City. Via die vereniging stelt het stadsbestuur laaggeschoold technisch personeel tewerk voor de eigen evenementen Brussel Bad en Winterpret, maar ook voor BSF.

De Brusselse schepen van Toerisme Philippe Close (PS) is tevens voorzitter van het muziekfestival. Close gelooft heilig in de kracht van ‘eventism’ als citymarketinginstrument. Onder impuls van de Franstalige socialist groeiden de kerstmarkt Winterpret - in de binnenstad - en het ‘stadsstrand’ Brussel Bad - in de kanaalzone - uit tot massa-evenementen. Wat Winterpret voor de kerstshoppers is, moet BSF zijn voor citytrippers.

Concurrent

Niet iedereen in Brussel is even gelukkig met de sterke greep van de stad op de evenementensector. De culturele sector begint het stadsbestuur steeds meer als een concurrent te zien, en minder als een partner. Niemand durft zich echter openlijk te roeren: you can’t bite the hand that feeds you. ‘Het stadsbestuur gedraagt zich als verkeersagent én parkeerwachter’, reageert een anonieme bron uit de culturele sector. ‘Men is subsidiërende overheid van veel culturele instellingen, én hun concurrent als organisator van evenementen en concerten. Dat is absoluut geen gezonde situatie. Naast BSF gebeurt er in de zomer weinig in Brussel op cultureel vlak. Logisch, waarom zou de stad zichzelf concurrentie aandoen door andere culturele zomerevenementen op haar grondgebied toe te laten?’

> 10 dagen

> Bezoekers: 125.000 (verwacht)

> Concerten: 90<> Budget: 2,5 miljoen euro

> Podia: 4, waaronder nieuw dit jaar: de Magdalenazaal.

BSF-organisator Denis Gérardy is door de Stad Brussel aangesteld als nieuwe directeur van de Magdalenazaal.

De onrust is het grootst in de concertwereld. Velen waren not amused toen eind juni uitlekte dat het stadsbestuur via de vzw Brussels Expo de Magdalenazaal gaat uitbaten. Met Paleis 12 en de Magdalenazaal heeft het stadsbestuur nu al in twee concertzalen de touwtjes in handen. In 2017 komt daar ook de uitbating van het Koninklijk Circus bij. ‘Dat begint stilaan op een keten van concertzalen te lijken’, zegt iemand uit de muziekwereld. ‘Moet een overheid zich daarmee bezighouden? Het is niet zo dat Brussel een tekort heeft aan goede concertzalen. De AB wordt door vakbladen beschouwd als een van de allerbeste locaties ter wereld. Ook de Botanique en Vorst Nationaal hebben hun eigen profiel en draaien goed. Niemand in de sector is tegen extra concurrentie, alleen komt die in dit geval uit vreemde hoek.’

Brussels gemeenteraadslid en parlementslid Johan Van den Driessche (N-VA) heeft een interpellatie klaar over het dossier. ‘Het stadsbestuur creëert een monopolie in een branche waar het niets te zoeken heeft’, zegt hij. ‘Daarenboven ontbreekt elke transparantie over het kostenplaatje van al die initiatieven. Ik hoor burgemeester Yvan Mayeur (PS) op elke gemeenteraad klagen dat hij geen geld heeft. Zou hij zijn energie niet beter steken in belangrijke zaken - zoals sociale huisvesting, netheid en veiligheid - in plaats van zijn kruit te verschieten aan iets dat een taak van de privésector is?’

Brief

De stad Brussel is op de hoogte van het ongenoegen. In het najaar is een ontmoeting gepland tussen schepen Close en schepen van Cultuur Karine Lalieux (PS) enerzijds én vertegenwoordigers van de culturele sector. De ontmoeting is het gevolg van een brief die het Brussels Kunstenoverleg en Réseau des Arts à Bruxelles vorige maand in naam van de cultuurwereld bezorgden aan Lalieux en Close. ‘De cultuursector heeft niets tegen citymarketing’, zegt coördinator Leen De Spiegel-aere van het Brussels Kunstenoverleg. ‘Alleen leeft bij sommige van onze leden de vrees voor oneerlijke concurrentie. We willen graag in dialoog gaan over de culturele plannen van de stad Brussel en bekijken hoe we als sector daarin een plaats kunnen krijgen. Er is onmiddellijk reactie gekomen van de schepenen op onze brief, en een ontmoeting zal in de komende maanden plaatsvinden. Dat stemt ons alvast heel tevreden.’

Brussels Summer Festival (met onder meer Basement Jaxx, Magnus, Novastar, Triggerfinger, The Subs en Therapy?), van 14 tot 23 augustus op verschillende locaties.

www.bsf.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud