Buitenlands duo vormt artistieke directie Kanal-museum

©Veerle Vercauteren for Fondation Kanal

Het museum Kanal in Brussel krijgt twee artistiek directeurs. Een van hen komt over van Centre Pompidou, hoewel Kanal zich net meer wilde losmaken van zijn Parijse partner.

Een Franse museumbaas van 67 en een jonge vrouwelijke curator worden verantwoordelijk voor het artistieke programma van het museum Kanal in Brussel. Bernard Blistène vertrekt bij Centre Pompidou in Parijs, waar hij sinds 2013 aan het hoofd stond van het museum voor moderne kunst.  De Poolse curator Kasia Redzisz komt over van Tate Liverpool. Daarvoor was ze actief bij Tate Modern in Londen. Het internationale duo haalde het van zeven andere kandidaten. In de aanwervingsjury zaten naast directeurs van Whitechapel Gallery in Londen en Palais de Tokyo in Parijs ook voormalig KVS-directeur Jan Goossens en Bambi Ceuppens van het AfricaMuseum in Tervuren.

'Perfecte synthese'

Michèle Sioen zetelde als voorzitter van Kanal ook in de jury. In een persbericht noemt de CEO van het gelijknamige textielbedrijf de samenwerking tussen de Poolse en de Fransman 'de perfecte synthese van wat Kanal nodig heeft: een frisse blik en een nieuwe multidisciplinaire artistieke gevoeligheid voor de lange termijn, en de garantie dat wordt doorgegaan met wat al met succes is ondernomen om dit museum van de 21ste eeuw op te bouwen, hand in hand met Centre Pompidou tot 2027'.

Bernard Blistène. ©Thibaud Chapotot

Kanal had nog geen eigen artistiek directeur. Het nieuwe artistieke duo vervoegt in de directie van Kanal algemeen directeur Yves Goldstein, de PS’er die in 2016 aan het hoofd van het museum kwam op voorspraak van de Brusselse regering. Goldstein en Blistène kennen elkaar erg goed. De Fransman was de voorbije drie jaar de verbindingsman tussen Centre Pompidou en Kanal. De musea hebben een samenwerkingsakkoord. Dat houdt hoofdzakelijk in dat de Parijzenaren in de oude autogarage exposities mogen bouwen met de collectie van Centre Pompidou. Blistène stelde het openingsjaar van Kanal samen.

Kasia Redzisz. ©Aunt Clausen

De samenwerking met Centre Pompidou kwam Kanal de voorbije jaren op zware kritiek te staan in de Brusselse kunstwereld. Het museum zou door de grote invloed van Parijs te weinig aandacht hebben voor de Belgische kunstscène. De vacature voor de functie was uitgeschreven om net die kritiek te pareren en het museum inhoudelijk een meer onafhankelijke koers te laten varen.

De onafhankelijke expertenjury had Redzisz naar voren geschoven, maar de raad van bestuur van Kanal koos voor een duobaan.

Het is in dat licht opvallend dat de job nu naar Blistène gaat. Des te meer omdat de onafhankelijke expertenjury Redzisz naar voren had geschoven. In de raad van bestuur, waarin directeur Yves Goldstein zetelt, was de stemming echter gelijk. 'Daarom is gekozen voor een duobaan', reageert directeur Yves Goldstein. 'Beide kandidaten zijn complementair: Bernard met zijn Franse blik en museale ervaring en Kasia met haar angelsaksische en meer experimentele blik.'

Het duo gaat na de zomer aan de slag in Brussel. Het is de bedoeling dat het nieuwe Brusselse museum voor de zomer van 2024 de deuren opent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud